Ikarus "Meteor", 1955

Szybowiec wyczynowy. Jugosławia.
Szybowiec wyczynowy Ikarus ”Meteor 57” prawdopodobnie, na lotnisku w Jeżowie Sudeckim. (Źródło: Bohdan Ułanowski / Irena Ułanowska).

W Polsce.

W latach 1954- 1963 Sławomir Makaruk pracował jako pilot doświadczalny w Zakładzie Badań w Locie Instytutu Lotnictwa. Przeprowadził wówczas próby 27 typów szybowców, m.in. zagranicznych: Antonow A-9Koser- Hrovat KB-1 "Triglav", Cijan (Ikarus) BC-6 "Kobac", Cijan-Obad (Ikarus / Letov) "Orao IIC", 20.Maj "Ilindenka", Ikarus "Meteor 56", Slingsby "Skylark" (nie posiadam informacji o jaką wersję chodzi), Lommatzsch Lom-58 "Libelle Standard", KAI-12 "Primorec", Let L-13 "Blanik", FVA-10b "Rheinland".

W 1966 r., podczas Międzynarodowych Zawodów Szybowcowych rozgrywanych w Orle k. Moskwy, Jan Wróblewski wykonał lot zapoznawczy na szybowcu Ikarus "Meteor 60". Jego opinia o szybowcu była pozytywna.

Galeria

  • Szybowiec Ikarus ”Meteor 60” podczas Międzynarodowych Zawodów Szybowcowych w Orle k. Moskwy (1966 r.). Na tym szybowcu lot zapoznawczy wykonał Jan Wróblewski. (Źródło: Skrzydlata Polska nr 43/1966).

Źródło:

[1] Pod redakcją Andrzeja Glassa i Tomasza Murawskiego "Polskie Szybowce 1945-2011. Problemy rozwoju". Wydawnictwo SCG. Bielsko-Biała 2012.
[2] Pomianowski J. „Loty wymienne”. Skrzydlata Polska nr 43/1966.
blog comments powered by Disqus