Pędziak "Moto-Czapla", 1978

Motoszybowiec amatorski. Polska.
Motoszybowiec ”Moto-Czapla ” konstrukcji Zbigniewa Pędziaka w locie. (Źródło: via Sebastian Pędziak).

W 1978 r. Zbigniew Pędziak skonstruował amatorski motoszybowiec "Moto-Czapla". Konstrukcja powstała na bazie szybowca SZD-10 ”Czapla”, pierwotnie pochodzącego z Aeroklubu Włocławskiego. W motoszybowcu zastosowano silnik samochodowy VW 1200 zabudowany na pylonie ponad kadłubem.

Używał jej w latach 1978- 1980 w miejscowości Przedecz. Motoszybowca musiał się pozbyć z centralnej polski ze względów na ówczesny ustrój. Zamienił motoszybowiec "Moto-Czapla" na SZD-25 "Lis", transakcji dokonał z Janem Cieślakiem z Nowogardu. "Moto-Czapla" następnie trafiła do Kłobucka.

Wg innych źródeł (np. [1]) motoszybowiec powstał na bazie szybowca SZD-10 ”Czapla” o znakach rejestracyjnych SP-2029. Jest to błędna informacja. Wg Sebastiana Pędziaka- żaden z motoszybowców zbudowanych przez jego ojca nie posiadał znaków, motoszybowiec SP-2029 został zbudowany w latach 1990- tych przez Jana Cieślaka- patrz Cieślak "Moto-Czapla" (SP-2029).

Konstrukcja.

Silnik- Volkswagen VW 1200 o mocy 26 kW (36 KM). Śmigło ciągnące jesionowe okute własnej konstrukcji: średnica- 1,5 m, skok- 50, obroty na postoju- 3000, zużycie paliwa- szacowane na 8 l/h.

Dane techniczne "Moto-Czapla" (wg [2]):
Prędkość przelotowa- 75 km/h, wznoszenie przy załodze 2 osoby- 1 m/s, rozbieg- 225 m.

Galeria

  • Zbigniew Pędziak przy motoszybowcu ”Moto-Czapla”. (Źródło: via Sebastian Pędziak).
  • Odpalanie silnika w motoszybowcu ”Moto-Czapla”. Zdjęcie wykonane już w Nowogardzie. (Źródło: via Sebastian Pędziak).
  • Silnik Volkswagen VW 1200 zabudowany na pylonie. (Źródło: via Sebastian Pędziak).
  • Tablica przyrządów. (Źródło: via Sebastian Pędziak).
  • Zbigniew Pędziak przy motoszybowcu ”Moto Czapla”. (Źródło: via Sebastian Pędziak).

Źródło:

[1] Polskie Stowarzyszenie Motoszybowcowe.
[2] Pod redakcją A. Glassa i T. Murawskiego "Polskie Szybowce 1945-2011. Problemy rozwoju". Wydawnictwo SCG. Bielsko-Biała 2012.
[3] Paweł Kotasiński - informacje.
[4] Sebastian Pędziak - informacje.
blog comments powered by Disqus