KO-11 "Gośka", 2000

Samolot sportowy. Polska.
Samolot sportowy KO-11 ”Gośka” (SP-FKO). (Źródło: via Konrad Zienkiewicz).

Dwumiejscowy samolot amatorski KO-11 ”Gośka” został zbudowany przez Kazimierza Olszewskiego w firmie Air-Way. Była to polska wersja samolotu Piper L-4 "Cub", opracowana na podstawie oryginalnej doku­mentacji.

Różni się od oryginału silnikiem Con­tinental o mocy 74 kW 100 KM (w Piper "Cub" montowano silnik Continental A65-8), omaskowaniem silnika całkowicie zakrywającym cylindry, w dolnej części maski ma zamontowany reflektor do lą­dowania. Zastosowano poza tym podwozie z ogumieniem o większych rozmiarach oraz dodatkowe zbiorniki paliwowe w skrzydłach po 25 I. (zbiornik centralny umieszczony mię­dzy silnikiem a tablicą przyrządów ma pojemność 50 I). Inaczej zostały też umiejscowione światła pozycyjne na skrzydłach, dodano też lampę błyskową na szczycie statecznika pionowego. Zredukowano też oszklenie tylnej części kabiny. Najwięcej pracy było tutaj przy doborze za­mienników materiałowych. Dokumentacja Piper "Cub" podaje wymiary i cechy materiało­we w systemie anglosaskim.

Samolot (SP-FKO) oblatany na lotnisku Stowarzyszenia Lotniczego w Aleksandrowie w dniu 12.07.2000 r. przez Bolesława Zonia. Według jego opinii sa­molot zachowywał się w powietrzu bardzo po­prawnie, pomimo zainstalowania w nim tym­czasowo śmigła od samolotu Cessna 150. Samolot został zbudowany na zamówienie Grzegorza Frącali. Później był użytkowany w RPA w szkole lotniczej.

Zbudowano też drugi egzemplarz dla Jana Nowaka z Tomaszowa.

Konstrukcja.
Dwumiejscowy górnopłat zastrzałowy o konstrukcji metalowej.
Kabina zakryta. W lotach solo samolot można pilotować zarówno z tylnego jak i przedniego fotela.
Podwozie klasyczne stałe.

Silnik- Continental 0-200 o mocy 74 kW (100 KM).

Dane techniczne KO-11 (wg [2]):
Rozpiętość- 10,73 m, długość- 6,82 m, wysokość- 2,89 m.
Masa startowa- 625 kg.
Prędkość dopuszczalna- 180 km/h, prędkość manewrowa- 140 km/h, prędkość minimalna przy max masie startowej- 60 km/h, pułap- 4000 m, zasięg- 700 km.

Galeria

  • Samolot sportowy KO-11 ”Gośka” (SP-FKO). (Źródło: via Konrad Zienkiewicz).
  • Samolot KO-11 ”Gośka” w pierwszym locie, Aleksandrów Łódzki, 17.07.2000 r. (Źródło: Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 9/2000).
  • Samolot KO-11 ”Gośka” w locie. (Źródło: Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 9/2000).
  • Samolot KO-11 ”Gośka”. Próba silnika przed lotem. (Źródło: Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 9/2000).
  • Napęd stanowi silnik Continental 0-200. (Źródło: Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 9/2000).

Źródło:

[1] Neumann M. "Air-Way: 30 lat na rzecz lotnictwa". lotniczapolska.pl.
[2] Peczka R. "Co nowego u Olszewskiego?". Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 9/2000.
blog comments powered by Disqus