Schweizer SGS 2-32, 1962

Szybowiec wyczynowy klasy otwartej. USA.
Szybowiec Schweizer SGS 2-32, na którym Mateusz Pusz latał w USA (sierpień 2012 r.). (Źródło: Copyright Mateusz Pusz).

Wytwórnia Schweizer Aircraft Corporation była jednym z najważniejszych producentów szybowców w USA. Firma i jej główny konstruktor inż. Ernest Schweizer mają na swoim koncie cały szereg udanych kon­strukcji szybowcowych, z których większość była budowana seryjnie.

Dość ciekawy dwu- lub  trzymiejscowy- rodzinny metalowy szybowiec Schweizer 2-32 został zaprojektowany w 1961 r. i nawiązuje do doświadczeń uzyskanych z szybowcem Schweizer 2-23 oblatywanym w 1954 r. Prototyp szybowca został oblatany 3.07.1962 r.

Szybowiec przeznaczony był celów wyczynowych. Został do­puszczony w USA do akrobacji (pętla, zakręt, korkociąg, beczka) i lotów w chmurach.

Zbudowano 87 szybowców tego typu.

W Polsce.

W sierpniu 2012 r. Mateusz Pusz, podczas pobytu w USA, latał w klubie szybowcowym na lotnisku Chilhowee Airport, TN. Wykonał wówczas lot na szybowcu Schweizer SGS 2-32. Szybowiec wywarł na nim duże wrażenie- stalowa konstrukcja o rozpiętości skrzydeł ponad 17 m, mógł zabrać na raz 3 osoby. Okazał się całkiem przyjemnym szybowcem. W kabinie było jednak strasznie głośno ze względu na specyficzny sposób rozwiązania wywietrzników kabiny.

Konstrukcja.
Dwu- lub  trzymiejscowy  wolnonośny średniopłat o konstrukcji metalowej.
Płat prosty o obrysie trapezowym odznacza się dość dużym wzniosem (3,5°). Profil u nasady laminarny NACA 63-3-618 zmienia się na końcach w NACA 43012A. Konstrukcja skrzydeł jednodźwigarowa z kesonem noskowym, po­krycie metalowe. Lotki bezszczelinowe, różnicowe, wyważone masowo. Kon­strukcja metalowa, pokry­cie płócienne. Na górnej i dolnej powierzchni skrzydeł umieszczono szcze­linowe spoilery jako ha­mulce aerodynamiczne, klap brak.
Kadłub o przekroju elip­tycznym stanowi metalową skorupę. Kabina pilotów położona pod dźwigarem płata, zakryta.
Usterzenie wolnonośne. Usterzenie wysokości o ob­rysie prostokątnym wyko­nano jako niedzielone (bez podziału na ster i statecz­nik). Usterzenie wysokości i ster kierunku kryte płótnem.
Podwozie szybowca skła­da się z długiej płozy przedniej, kółka pod środkiem ciężkości i zderzaka ogonowego.

Dane techniczne Schweizer 2-32, wersja dwumiejscowa (wg [4]):
Rozpiętość- 17,4 m, długość- 8,15 m, powierzchnia nośna- 16,7 m2.
Masa własna- 318 kg, masa w locie- 490 kg.
Prędkość dopuszczalna- 252 km/h, doskonałość max- 35 przy prędkości 90 km/h, opadanie minimalna- 0,63 m/s przy prędkości 74 km/h.

Dane techniczne Schweizer 2-32, wersja trzymiejscowa (wg [3]):
Rozpiętość- 17,4 m, długość- 7,93 m, powierzchnia nośna- 16,5 m2.
Masa własna- 375 kg, masa w locie- 605 kg.
Prędkość dopuszczalna- 240 km/h, prędkość dopuszczalna podczas lotu w chmurach- 130 km/h, prędkość minimalna- 72 km/h, doskonałość max- 33 przy prędkości 95 km/h.

Galeria

  • Szybowiec Schweizer SGS 2-32, na którym Mateusz Pusz latał w USA (sierpień 2012 r.). (Źródło: Copyright Mateusz Pusz).
  • Kabina pilota w szybowcu Schweizer SGS 2-32. (Źródło: Skrzydlata Polska nr 1/1964).
  • Schweizer SGS 2-32, rysunek w trzech rzutach. (Źródło: Skrzydlata Polska nr 6/1963).

Źródło:

[1] Mateusz Pusz - informacje.
[2] Pusz M. "Razem z ptakami. Tylko szybownicy wiedzą dlaczego ptaki śpiewają".
[3] "Szybowiec rodzinny". Skrzydlata Polska nr 1/1964.
[4] (JS) "Szybowiec dwumiejscowy Schweizer 2-32". Skrzydlata Polska nr 6/1963.

blog comments powered by Disqus