XtremeAir XA-41 / "Sbach 300", 2006

Samolot akrobacyjny. Niemcy.
Artur Kielak na XtremeAir XA-41 występujący podczas IX Małopolskiego Pikniku Lotniczego. (Źródło: Jakub Hałun via ”Wikimedia Commons”).

W 2004 r. konstruktorzy Philipp Steinbach i Albert Mylius rozpoczęli prace projektowe nad nowoczesnym, jednomiejscowym zawodniczym samolotem akrobacyjnym o konstrukcji kompozytowej z włókna węglowego.

W celu budowy samolotu została założona w grudniu 2005 r. firma XtremeAir GmbH. Prototyp, oznaczony Xtreme 3000 (lub  XA-41), został zbudowany przez mały, ale doświadczony zespół 5 osób w ciągu zaledwie 4,5 miesięcy od rozpoczęcia budowy do jego dziewiczego lotu w dniu 19.05.2006 r. Zaledwie pięć miesięcy później, samolot zwyciężył w Mistrzostwach Niemiec w Akrobacji Samolotowej w klasie Unlimited.

Samolot jest produkowany seryjnie pod nazwą "Sbach 300". Dwumiejscowa wersja rozwojowa samolotu otrzymała oznaczenie XtremeAir XA-42 / "Sbach 342".

W Polsce.

Od 2012 r. na samolocie akrobacyjnym XtremeAir XA-41 / "Sbach 300" (znaki rejestracyjne SP-EED) lata znany polski pilot akrobacyjny Artur Kielak.

Konstrukcja.
Jednomiejscowy wolnonośny dolnopłat o konstrukcji kompozytowej.
Skrzydło składa się z dźwigara głównego, zbudowanego w całości z włókna węglowego. Wyposażone w lotki na całej rozpiętości i zamocowane na pięciu zawiasach, które stanowią część użebrowania skrzydła, zwiększając tym samym jego sztywność i wytrzymałość. W skrzydle znajdują się zbiorniki paliwa o pojemności 105 l każdy. Pojemność wszystkich trzech zbiorników wynosi w sumie 280 l. Lotki wykonane z włókna węglowego
Kadłub to monolit, zbudowany na bazie plastra miodu z węglowym użebrowaniem, wzmacniającym całą strukturę. Kabina zakryta.
Ster wysokości wykonany z włókna węglowego.
Podwozie zbudowane jest ze sprężystych stalowych goleni, przymocowanych do łoża silnika. Podwozie stałe w układzie klasycznym.

Wyposażenie- ciekłokrystaliczny monitor parametrów silnika z systemem ostrzegania o awarii, GPS i podstawowe przyrządy pilotażowe. Dodatkowo samolot można wyposażyć w cyfrową i bardzo zaawansowaną awionikę, która umożliwia nawet trening podejść do lądowania według przyrządów z wykorzystaniem systemu ILS.

Silnik- chłodzony powietrzem Lycoming AEIO 580 B1A o mocy 235kW (315KM).

Dane techniczne "Sbach 300" (wg [2]):
Rozpiętość- 7,5 m, długość- 6,3 m, wysokość- 2,3 m, powierzchnia nośna- 11,25 m2.
Masa własna- 570 kg, Masa całkowita do akrobacji- 850 kg.
Prędkość dopuszczalna- 417 km/h, prędkość max- 389 km/h, prędkość przelotowa- 345 km/h, prędkość przeciągnięcia- 94 km/h, wznoszenie- 20,7 m/s, zasięg- 1482 km.

Źródło:

[1] Wiśniewski M. "Bemowo On Air". Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 10/2013.
[2] XtremeAir - Push The Limits.
[3] SkyArtXtreme.

blog comments powered by Disqus