WT-8 "Mars-Agat", ok. 1977

Lotnia. Polska.
Lotnia WT-8 ”Mars-Agat” w locie. (Źródło: Skrzydlata Polska nr 47/1978).
Ok. 1977 r. Włodzimierz Tałańczuk zbudował lotnię WT-8 "Mars-Agat", która była rozwinięciem poprzednich konstrukcji WT-6 "Mars-S" i WT-7 "Mars-2S". Lotnia odznacza się doskonałymi osiągami.

Włodzimierz Tałańczuk starował na niej w zawodach lotniarskich:
- w Zakopanem (8.04.1978 r)- zajął 1 miejsce w kla­sie 1 (ex aeąuo z Pawłem Wierzbowskim),
- na Żarze (9.05.1978 r.) - 3 miejsce w klasach połą­czonych,
- na mityngu w Eger na Węgrzech (24.07.1978 r.)- 5 miejsce, również w klasach połączonych.

Przy okazji zawodów zakopiań­skich przeprowadzono próbę porów­nawczą zasięgu lotu ślizgowego na dystansie ok. 200 m, z renomowaną lotnią Steinbach "Euro". Próba wypadła z różnicą ok. 10% na korzyść polskiej lotni, a więc lotnię "Mars" można uznać za co najmniej równorzędną z "Euro" pod względem doskonałości. Przy porównaniu lotów lotni "Mars" w Eger z kilkudziesięcioma innymi lotniami, wyróżniało tę pierwszą bardzo małe opadanie. Oblatujący "Marsa" Józef Gigoń stwierdził, że lotnia jest stateczna i łatwa w pilotażu.

Konstrukcja.
Szkielet lotni zbudowany z rur duraluminiowych, składał się z dwóch krawędzi natarcia, dźwigara, kila, masztu i sterownicy. Szkielet lotni usztywniony układem dolnych oraz górnych cięgieł. Krawędzie natarcia usztywnione za pomocą salingów. Kąt wierzchołkowy- 105o.

Pokrycie lotni jednostronne, ukształtowane i usztywnione za pomocą żeber. Pokrycie mocowane do kila za pomocą kieszeni kilowej.

Uprząż przystosowana do lotów pozycji siedzącej.

Dane techniczne WT-8 "Mars-Agat" (wg [4]):
Rozpiętość- 9,6 m, długość w transporcie-  4,0 m, powierzchnia nośna- 21,3 m2, wydłużenie- 4,2.
Masa własna- 25 kg.
Doskona­łość- ok. 7,8, opadanie min.- ok. 1,2 m/s.

Galeria

  • Włodzimierz Tałańczuk prezentuje lotnię ”Mars-Agat”, wykonaną w efektownej wersji kolorystycznej. Zakopane, kwiecień 1978 r. (Źródło: Skrzydlata Polska nr 47/1978).
  • Lotnia ”Mars-Agat” (pierwsza z prawej). Ogólnopolskie Zawody Lotniarskie - II Mityng- Żar'78 w Międzybrodziu Żywieckim, 8-9.05.1978 r. (Źródło: Skrzydlata Polska nr 25/1978).
  • Lotnia ”Mars-Agat”. (Źródło: Copyright Daniel Zagórski).
  • Włodzimierz Tałańczuk przy swojej lotni ”Mars-Agat”. (Źródło: Skrzydlata Polska nr 25/1978).(Źródło: Skrzydlata Polska nr 2/1979).
  • Włodzimierz Tałańczuk przy lotni WT-8 ”Mars-Agat”. Ogólnopolskie Zawody Lotniowe Ślęża'79. (Źródło: Skrzydlata Polska nr 23/1979).

Źródło:

[1] Ginter B. ”Lotnictwo amatorskie na Dolnym Śląsku”. ”Lotnictwo stulecie przemiany”. Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2003.
[2] ”Polskie konstrukcje amatorskie”.
[3]"Wladimir Talanczuk". Wikipedia.
[4] J. K. "Lotnia Mars-Agat". Skrzydlata Polska nr 47/1978.
blog comments powered by Disqus