Vickers Armstrong "Varsity", 1949

Samolot treningowy. Wielka Brytania.
Samolot treningowy Vickers-Armstrong ”Varsity”. (Źródło: archiwum).

Na bazie konstrukcji samolotu pasażerskiego Vickers Armstrong VC.1 "Viking" powstał wojskowy samolot treningowy Vickers Armstrong "Varsity". Został opracowany w firmie Vickers Armstrong Aircraft Company według Specyfikacji Ministerstwa Lotnictwa nr T.13 / 48 dla dwusilnikowego samolotu szkolnego, który miał zastąpić samoloty Vickers Armstrong "Wellington" T.10 i Vickers Armstrong "Valetta" T.3 i T.4. Prototyp Typ 668 został oblatany 17.07.1949 r. Jego zadaniem było szkolenie pilotów ma­szyn wielosilnikowych. nawigatorów i celowniczych- bombardierów.

Mimo po­dobnego wyglądu do samolotów "Viking" i "Valetta", był zasadniczo nowym samolo­tem,  mającym o 1,83 m większą rozpiętość skrzydeł i dłuższy kadłub z gondolą pod spodem kadłuba, mieszczącą stanowisko celowniczego- bombardiera oraz komorę bombową na 24 bomby ćwiczebne po 11,34 kg. Miał on także trójkołowe podwozie i silniki Bristol "Hercules 264" o mocy 1434 kW (1950 KM).

Zbudowano 106 samoloty "Varsity" T.1. Pierwsze z nich weszły do służby w RAF w 1951 r. Zostały wycofane w 1976 r. Jeden z nich pozostał na stanie Royal Aircraft Establishment. Dwa samoloty przeniesione do lotnictwa cywilnego, były wykorzystywane do poszukiwań przez Smith Industries w połowie lat 1960- tych. Szwedzkie lotnictwo wojskowe używało w latach 1953- 1973 jeden samolot "Varsity" w wersji rozpoznania radioelektronicznego. Posiadał szwedzkie oznaczenie wojskowe Tp 82.

W Polsce.

Na samolotach Vickers Armstrong "Varsity" wykonywali loty lotnicy Polskich Sił Powietrznych w Wielkiej Brytanii, którzy po zakończeniu II wojny światowej podjęli służbę w lotnictwie wojskowym Pakistanu (Royal Pakistan Air Force), m.in. Stanisław Wandzilak w 5 Flying Training School w latach 1961- 1963.

Konstrukcja.
Wolnonośny dolnopłat o konstrukcji metalowej. Załoga- 4 osoby.
Kabiny zakryte.
Podwozie trójkołowe z kołem przednim, chowane w locie.

Udźwig bomb- 272 kg.

Napęd- 2 silniki gwiazdowe Bristol "Hercules 264" o mocy 1434 kW (1950 KM) każdy.

Dane techniczne "Varsity" T.1 (wg [3]):
Rozpiętość- 29,13 m, długość- 20,57 m, wysokość- 7,29 m, powierzchnia nośna- 90,5 m².
Masa własna- 12 265 kg, masa startowa- 17 010 kg.
Prędkość max- 464 km/h, wznoszenie- 426,72 m/min., pułap- 8750 m, zasięg- 4263 km.

Źródło:

[1] Kubala K.W. "Stanisław Wandzilak". Skrzydlata Polska nr 3/2002.
[2] "Samoloty- Encyklopedia Lotnictwa".
[3] Andrews CF, Morgan EB "Vickers Aircraft od 1908". Wydawnictwo Putnam. Londyn 1988.
blog comments powered by Disqus