Ginalski Kazimierz

Kazimierz Ginalski. (Źródło: archiwum rodzinne via ”Aeroklub Podkarpacki - Szkoła Lotnicza w Krośnie”).

Kazimierz Ginalski urodził się 10.07.1936 r. Od 1947 r. uprawił modelarstwo lotnicze budując modele swobodnie latające z napędem silnikowym i wodnosamoloty, a następnie zdalnie sterowane szybowce i modele akrobacyjne. Od 1954 do 1978 roku startował w wielu zawodach krajowych i zagranicznych odnosząc znaczące sukcesy sportowe. Był zdobywcą siedmiu tytułów Mistrza Polski w klasach F1C i modeli zdalnie sterowanych. Posiadał odznakę sportową Modelarstwa Lotniczego z wieńcem złotym Nr 1 przyznaną w marcu 1962 r. i diament do tej odznaki z czerwca  1965 r. W dniu 10.11.1963 r. ustanowił na lotnisku w Krośnie rekord Polski długotrwałości lotu w kategorii F3A. W roku 1962 uzyskał uprawnienia instruktora modelarstwa lotniczego 1 klasy, a w roku 1977 uprawnienia trenera instruktora. W punktacji przeprowadzonej przez Skrzydlatą Polską na XX-lecie PRL za osiągnięte wyniki sportowe był w 20-ce czołowych sportowców lotniczych.

W październiku 1954 r. rozpoczął pracę zawodową w Aeroklubie Podkarpackim w Krośnie, skąd w listopadzie 1957 r. przenosi się do Aeroklubu Polskiego w Warszawie, do Wydziału Modelarstwa Lotniczego. Od stycznia 1962 r. pracował w Przedsiębiorstwie Usług i Produkcji Ubocznej Aeroklubu Polskiego i był współorganizatorem Wytwórni Prefabrykatów Modelarskich w Krośnie. W kwietniu 1963 r. przeniesiony zostaje z Warszawy do Krosna, aby rozwinąć szerzej działalność tego zakładu. Wytwórnia Prefabrykatów Modelarskich w Krośnie, której dyrektorem zostaje w latach następnych, znana była w Polsce z dostawy na rynek zestawów modeli latających oraz innych materiałów i akcesoriów modelarskich.

Był konstruktorem wielu zestawów modeli latających produkowanych przez WPM. Ściśle współpracował ze Składnicą Harcerską przyczyniając się do rozwoju modelarstwa i politechnizacji młodzieży.

Pod koniec lat 1960-tych w WPM- Krosno uruchamia produkcję modeli sterowanych radiem dla potrzeb Inspektoratu Szkolenia Ministerstwa Obrony Narodowej. Modele te służyły do szkolenia Wojsk Obrony Przeciwlotniczej Jednocześnie był konstruktorem tych modeli tj. modelu typu "B" i "DELTA". Produkcja tych modeli prowadzona była do końca lat 1970-tych. Ponadto współpracował z Dowództwem WOPL przy szkoleniu operatorów tych modeli.

W grudniu 1980 r. po połączeniu WPM. z Lotniczymi Zakładami Naprawczymi Krosno - zostaje dyrektorem zakładu pod nazwą Lotnicze Zakłady Produkcyjno Naprawcze Aeroklubu PRL w Krośnie i funkcję tę sprawował do 15 czerwca 1992 r. LZPN- Krosno prowadziły produkcję artykułów modelarskich oraz naprawy sprzętu lotniczego tj. szybowców i samolotów. W okresie tej działalności podejmuje się remontu i odbudowy samolotów CSS-13 między innymi dla Aeroklubu Podkarpackiego w Krośnie, Szkoły Orląt w Dęblinie, Aeroklubu Szczecińskiego, kontrahenta ze Szwecji itd. Jeden z samolotów CSS-13 odbudowany zostaje na zamówienie znanego biznesmena Zbigniewa Niemczyckiego. Na tym samolocie Zbigniew Niemczycki otwierał corocznie piknik lotniczy w Góraszce koło Warszawy.

W latach 1980-tych rozpoczyna współpracę z Ośrodkiem Badawczo-Rozwojowym WSK- Mielec nad modelami samolotu PZL I-22 "Iryda" Organizuje zespół modelarzy i wykonuje model samolotu "Iryda" w skali 1 : 4 (tzw. model sztywny) do badań tunelowych. Następnie, również w skali 1 : 4 opracowuje model samolotu do badań flatteru. Badania przy pomocy tych modeli prowadzone były przez Instytut Lotnictwa w Warszawie. Prace nad tymi modelami trwały blisko 3 lata. Ponadto wspólnie ze znanym modelarzem Grzegorzem Peszke opracowuje i buduje model samolotu PZL M-18 "Dromader" w skali 1 : 7,4 z dokładnością geometrii profilu do 0,1mm. Model ten sterowany radiem przeznaczony był do przeprowadzenia tzw. prób korkociągowych. Próby w locie według specjalnego programu prowadzone były na lotnisku w Mielcu przy współpracy z Politechniką Rzeszowską oraz na poligonach wojskowych.

W roku 1990 nawiązuje kontakt, a następnie współpracuje z niemiecką firmą lotniczą  i   rozpoczyna w  LZPN- Krosno produkcję ultralekkich samolotów FK-9. Samoloty te w   różnych wersjach produkowane były następnie przez Centralną Szkołę Lotniczo-Techniczną Aeroklubu Polskiego w Krośnie.

Jako Dyrektor WPM- Krosno, a następnie LZPN- Krosno Kazimierz Ginalski był członkiem Zarządu Aeroklubu Podkarpackiego oraz kilkakrotnie pełnił funkcję Wiceprezesa Zarządu.

Po przejściu na emeryturę nadal zajmował się działalnością modelarską prowadząc między innymi własną firmę GINUS. W domowej pracowni nadal budował nowe modele sterowane radiem i latał na lotnisku w Krośnie. W modelarskim światku był znanym i szanowanym modelarzem z bogatym doświadczeniem. Zawsze dzielił się swoją wiedzą, służył radą i pomocą.

Kazimierz Ginalski otrzymał wiele odznaczeń resortowych i państwowych przyznanych za pracę zawodową, społeczną i działalność sportową.

Zmarł 2.11.2006 r.

Konstrukcje:
B-172 (Samolot-cel serii B, WPL Krosno), koniec lat 1960-tych, zdalnie kierowany samolot-cel.
Samolot-cel serii A ("Delta"), koniec lat 1960-tych, zdalnie kierowany samolot-cel.

Galeria

  • Kazimierz Ginalskibył jednym z pierwszych modelarzy w Polsce latających modelami sterowanymi radiem. (Źródło: archiwum rodzinne via www.aeroklub-podkarpacki.pl).
  • Logo Zakładu produkcyjno-Handlowego Gianus. (Źródło: Modelarz nr 10/1996).

Źródło:

[1] Kazimierz Ginalski 1936 - 2006. Krośnieńscy Modelarze
[2] Gałuszka J., Mojak M. "Kazimierz Ginalski". Aeroklub Podkarpacki - Szkoła Lotnicza w Krośnie

blog comments powered by Disqus