Dobrociński motolotnia dolnopłat , ok. 2002
Na początku lat 2000-nych Tadeusz Dobrociński opracował projekt i zbudował motolotnię w układzie dolnopłata. Wg T. Dobrocińskiego było to pierwsze tego typu rozwiązanie w świecie- normalnie skrzydła motolotni montowane są nad głową pilotującego. Układ dolnopłata charakteryzuje się większą siłę nośną, gdyż pilot, siedząc na skrzydłach a nie pod nimi nie zaburza strumieni powietrza uderzającymi w skrzydła od dołu. Inną zaleta jest miedzy innymi większe bezpieczeństwo przy lądowaniach. W razie jakichś komplikacji najpierw z ziemią zderzają się skrzydła amortyzując ewentualny upadek motolotniarza. Konstrukcja miała być o 50-60 procent lżejsza od porównywalnego górnopłata.
W marcu 2002 r. gotowy był szkielet motolotni. Ten egzemplarz posiadał długość 14 m, rozpiętość skrzydeł wynosiła 9 m.
Dane techniczne (wg [1]):
Rozpiętość- 9 m, długość- 14 m.
Źródło:
[1] Zagórski J. "Kopalnia wynalazków".