MOTO-2GT, ok. 1992

Wózek motolotni. Polska.
Motolotnia MOTO-2GT ze skrzydłem Libra II. (Źródło: Copyright Bogusław Kuśnierz).

Około 1992 r. Bogusław Kuśnierz zaprojektował wózek w układzie L i wraz z Leszkiem Wójcickim oraz Januszem Kuzarą zbudowali motolotnię 2-osobową. Wózek został zbudowany z rur duralowych, łączonych węzłami ze stali nierdzewnej i duralu. Maszt składany, ułatwiający założenie skrzydła. Konstrukcja wózka jest bardzo lekka, na główny szkielet zastosowano rury fi 60x1,5 oraz fi 30x1,5 wzmacniane wkładkami w miejscach większych naprężeń. Wykonano kompozytową goleń podwozia głównego, która bardzo dobrze amortyzuje wstrząsy. Piasty kół również zostały wykonane z kompozytu szklano-epoksydowego, opony 400x100, hamulec na przednie koło. Wózek przeszedł próby statyczne do obciążeń dopuszczalnych 4g.

Zastosowano kompozytową owiewkę przedniej części wózka, zbiornik paliwa spawany ze stopów lekkich 50 l umieszczony pod fotelem pasażera łączący się  płynnie z owiewką przednią . Na kołach głównych kroplowe owiewki. Wózek lata  ze skrzydłem Libra II.

Motolotnia ta na IV Zlocie Konstrukcji Amatorskich w Turbii  zajęła III miejsce za rozwiązania konstrukcyjne, a załoga Kuśnierz-Kuzara I miejsce w konkurencji nawigacyjnej.

W późniejszym okresie motolotnię przystosowano do lotów szkolnych: w wózku zabudowano system sterowania przednim kołem z tylnego miejsca, na sterownicy umieszczono pałąki ułatwiające sterowanie z tylnego miejsca. Motolotnia ta lata do tej pory (pisane w maju 2012 r.).

Nazwa wózka MOTO-2GT (G- goleń sprężysta, T-tandem).

W tej  postaci powstały tylko 2 wózki, wyżej opisany oraz zbudowany przed nim, ale z silnikiem Buran, który okazał się bardzo zawodny. Wózek został sprzedany bez silnika przygodnemu motolotniarzowi. Brak informacji o jego dalszych losach.

Dalszą modyfikacją tego wózka jest wózek MOTO-2GTN.

Konstrukcja.
Dwumiejscowy miękkopłat. 
Wózek motolotniowy o konstrukcji kratownicowej, wykonanej z rur duralowych Pa7ta. Całość zakryta kompozytową owiewką. Miejsca załogi odkryte.
Podwozie trójkołowe z kółkiem przednim, stałe.

Wyposażenie-podstawowe przyrządy pilotażowe i kontroli pracy silnika, interkom.

Silnik- jednogaźnikowy Rotax 503 o mocy (46 KM) , śmigło drewniane dwułopatowe Piotrowski, pchające.

Galeria

  • Motolotnia szkolna MOTO-2GT. (Źródło: Copyright Bogusław Kuśnierz).
  • Wózki MOTO-2GTN i MOTO-2GT. (Źródło: Copyright Bogusław Kuśnierz).

Źródło:

[1] Informacje uzyskane od Bogusława Kuśnierza.
blog comments powered by Disqus