M34 "Miś", 2011

Amatorski samolot doświadczalny. Polska.
Amatorski samolot doświadczalny M34 ”Miś”. (Źródło: Copyright ”Samoloty w Lotnictwie Polskim”).

Samolot M34 "Miś" jest wynikiem studium projektowania lotniczych struktur kompozytowych, zrealizowanym przez młodego inżyniera w latach 2008-2011. Płatowiec został zaprojektowany w oparciu o przepisy CS-VLA, jadnak samolot nie został poddany procesowi certyfikacji.

Przeprowadzono podstawowe próby statyczne, czym potwierdzono założenia projektu wstępnego dla obciążeń dopuszczalnych. Pierwsze próby kołowania odbyły się w lipcu 2011 r., ujawniając nadmierne drgania w układach sterowania, drgania tylnego kółka oraz zbyt dużą powierzchnię usterzenia kierunku. Po wprowadzeniu zmian we wrześniu 2011 r. ponownie przeprowadzono próby kołowania z wynikiem pozytywnym, co zakończyło cały projekt.

Samolot nie latał. Nazwa konstrukcji została zainspirowana monologiem Prezesa Ochódzkiego z filmu "Miś" S. Barei- "Ty wiesz co my robimy tym Misiem? ..."

Konstrukcja.
Jednomiejscowy dolnopłat wolnonośny z niedzielonym demontowalnym płatem. Płatowiec w całości z kompozytu szklano-epoksydowego.
Skrzydło o profilu CAGI R3 z laminarnym kesonem noskowym, dźwigar ceowy, żebra kryte blachą kompozytową w części za dźwigarem. Lotki wzdłuż całej rozpiętości, osadzone na duralowych rurach skrętnych z zewnętrznymi zawiasami ślizgowymi.
Kabina odkryta.
Odpinane płytowe usterzenie poziome o profilu NACA 23012. Układy sterowania lotkami i sterem wysokości- popychaczowe, sterem kierunku i kółkiem ogonowym- linkowe.
Integralna goleń kompozytowa i koła z hamulcami bębnowymi.

Napęd- 2 silniki przemysłowe Honda GX390 o mocy 9,6 kW (13 KM), chłodzone powietrzem, przesunięte względem siebie wzdłuż osi podłużnej. Śmigła drewniane o średnicy 124 cm osadzone na wale. Masa kopletnego zespołu 65 kg. Paliwo 2 x 1 kg w zbiornikach nad silnikami.

Dane techniczne M34 (wg [1]):
Rozpiętość- 7,2 m, długość- 5,5 m, powierzchnia nośna- 7,1 m2.
Masa płatowca- 80 kg, masa własna- 147 kg, max. masa startowa- 220 kg.
Prędkość dopuszczalna- 95 km/h, prędkość manewrowa- 80 km/h, prędkość przeciągnięcia- 60 km/h.

Galeria

  • M34 ”Miś” w widoku z tyłu. (Źródło: Copyright ”Samoloty w Lotnictwie Polskim”).
  • Ponownie M34 ”Miś” w widoku z tyłu. (Źródło: Copyright ”Samoloty w Lotnictwie Polskim”).
  • Amatorski samolot doświadczalny M34 ”Miś”. Widok z przodu. (Źródło: Copyright ”Samoloty w Lotnictwie Polskim”).

Źródło:

[1] Informacja własna.
blog comments powered by Disqus