Żygadło "Scout", 2010

Amatorski poduszkowiec rekreacyjny. Polska.
Poduszkowiec amatorski ”Scout” zbudowany przez Marka Żygadło i Arkadiusza Krukowskiego. (Źródło: Copyright Marek Żygadło).

W 2008 r. Marek Żygadło, wspólnie z kolegą Mirkiem, zbudował z zestawu dwa poduszkowce typu "Osa Sport II". Jeden z silnikiem Buran wersja Avia z dwoma gaźnikami- jednostka bardzo paliwożerna 18-20 l/h. Poduszkowiec ten był przeznaczony dla kolegi. Drugi, do własnego użytku, otrzymał początkowo silnik Rotax 377. Okazał się jednak za słaby, dlatego został wymieniony na Kawasaki 440 od skutera śnieżnego, spalał 13-15 litr/h .Rozwiązanie z jednym silnikiem okazało się kosztowne ( trzeba utrzymywać wysokie obroty by mieć poduszkę napompowaną, co się wiąże z dużym zapotrzebowaniem na paliwo). Po za tym silnik przegrzewał się, co powodowało wypalanie tłoka.

Ostatecznie "Osa Sport II" została sprzedana. Konstruktor postanowił zbudować poduszkowiec , który będzie tani w budowie i eksploatacji. Z pomocą przyszedł Arkadiusz Krukowski, który budował w tym czasie poduszkowiec "Sprint" (oparty na planach poduszkowca Sevtec Hovercraft "Scout") i wykonał dodatkowo drugi kadłub dla Marka Żygadło.

Prace nad poduszkowcem rozpoczęły się czerwcu 2010 r., ukończone zostały jesienią tego samego roku. Poduszkowiec otrzymał zmodyfikowany, dwusilnikowy układ napędowy. W oryginalnych planach Sevtec Hovercraft "Scout" jest napędzany jednym silnikiem, którego moc jest rozdzielana na wentylator unoszenia i śmigło napędowe. W pierwotnej wersji silnik unoszenia pochodził z kosiarki do trawy i posiadał moc 6 KM, natomiast do napędu śmigła służył silnik od samochodu Citroen 2CV . Oba silniki były zawodne dodatkowo silnik Citroen 2CV był za ciężki. Dlatego konstruktor wymienił silniki na typowe, dostępne jednostki przemysłowe.

W zmodyfikowanej wersji poduszkowiec jest w pełni udaną konstrukcją. Przelatał dwa sezony praktycznie bezawaryjnie z małymi modyfikacjami. W sezonie 2011 r. poduszkowiec przeleciał ok. 500 km.

Konstrukcja .
Dwumiejscowy poduszkowiec.
Kadłub wykonany ze styroduru laminowanego obustronnie. Fartuch workowy otwarty z dwiema kurtynami z przodu. 
Usterzenie potrójne, umieszczone w strumieniu zaśmigłowym.

Napęd- silnik unoszenia Tekumseh o mocy (7,5 KM) napędza sześciołopatowy wentylator o średnicy 500 mm. Silnik napędowy Honda GX 420 o mocy (16 kM) napędza śmigło drewniane, specjalnie zaprojektowane o średnicy 1250 mm. Ciąg statyczny- ok. 55 kG.

Dane techniczne"Scout", dwusilnikowy (wg [1]):
Długość kadłuba- 3,3 m, szerokość kadłuba- 1,8 m, wysokość- 1,75 m.
Masa całkowita z wyposażeniem i paliwem 22 l- 245 kg, udźwig- 200 kg.
Prędkość max na wodzie- 65 km/h, prędkość max na lodzie- ok. 90 km/h, prędkość max na niskiej trawie- ok. 50 km/h, prędkość przelotowa- 45-50 km/h zasięg- ok. 220-250 km.
Zużycie paliwa- ok. 3,5 litr/h.

Galeria

  • Poduszkowiec ”Scout” w zimowej scenerii. (Źródło: Copyright Marek Żygadło).
  • Poduszkowiec ”Scout”. Loty nad lodem. (Źródło: Copyright Marek Żygadło).
  • Dwa poduszkowce oparte na jednym modelu kadłuba. Maszyna z czarnym fartuchem to ”Scout” M. Żygadło obok ”Sprint” A. Krukowskiego. (Źródło: Copyright Arkadiusz Krukowski).

Źródło:

[1] Informacje uzyskane od Marka Żygadło.

blog comments powered by Disqus