Zymek "Tornado II", 2012

Amatorski poduszkowiec rekreacyjny. Polska.
Poduszkowiec amatorski ”Tornado II” zbudowany przez Jana Zymka. (Źródło: Copyright Jan Zymek).

W sierpniu 2011r. Jan Zymek przystąpił do modernizacji poduszkowca "Tornado" (opracowanego wg planów Saboureux "Tornado" francuskiego inż. Saboureux). Na bazie jego kadłuba dokonano gruntownej przebudowy układu unoszenia i napędowego. Poduszkowiec przebudowano na dwusilnikowy- silnik unoszenia umieszczono z przodu, natomiast silnik ciągu poziomego umieszczono z tyłu. Zasadnicze wymiary pozostały bez zmian, również bez zmian pozostawiono układ fartucha i komory wyrównawczej.

Do wytwarzania niezbędnego ciśnienia w poduszce powietrznej zastosowano lekki silnik spalinowy o mocy 7,5 KM. Natomiast do wytwarzania ciągu poziomego zastosowano również lekki, spalinowy silnik przemysłowy, chłodzony powietrzem o mocy 13 KM. Dodatkowo, poduszkowiec wyposażono w szybę przednią, lampę, syrenę. Pozostałe zmiany konstrukcyjne ograniczono do minimum:
- wykonano tunel środkowy wewnątrz którego mieści się zbiornik paliwa i akumulator,
- wykonano kokpit z przełącznikami instalacji elektrycznej i wskaźnikami, licznikami.

Pierwsze testy poduszkowca "Tornado II" zostały przeprowadzone w styczniu 2012 r. Natomiast w marcu 2012 r. przeprowadzone zostały pierwsze loty nad wodą.

Konstrukcja:
Jedno- lub dwumiejscowy poduszkowiec.
Kadłub poduszkowca stanowi drewniana  kratownica przestrzenna z poszyciem ze sklejki szkutniczej i wzmacniana laminatem epoksydowo-szklanym. Dźwigary poprzeczne, wręgi mocowane do kratownicy oraz poszycie kształtują całość poduszkowca. W środkowej części konstrukcji, w osi symetrii, znajduje się tunel, który w swojej tylnej części posiada podstawę zespołu napędowego. Podstawa zespołu napędowego jest jednocześnie komorą wypornościową wypełnioną pianką poliuretanową. Przednia i środkowa część tunelu stanowi część pasażerską.
Całość kratownicy pokryta poszyciem zewnętrznym, wykonanym ze sklejki szkutniczej pokrytej obustronnie powłoką epoksydową z żywicy.
Stery kierunku w postaci dwóch płatów umieszczonych w strumieniu zaśmigłowym. Sterowanie za pomocą systemu cięgien połączonych z kierownicą.

Napęd:
- do wytwarzania niezbędnego ciśnienia w poduszce powietrznej zastosowano silnik spalinowy o mocy 5,5 kW (7,5 KM), chłodzony powietrzem. Silnik napędza wirnik Multiwing- ten sam co w poprzednim modelu tylko o zmniejszonej średnicy. Wirnik wytwarza ciśnienie niezbędne do uniesienia całego poduszkowca, jak również napełnia fartuch powietrzem. Silnik (obroty) sterowany jest oddzielną manetką,
- do wytwarzania ciągu poziomego zastosowano silnik przemysłowy, chłodzony powietrzem o mocy 9,6 kW (13 KM). Silnik poprzez przekładnię pasową napędza dwułopatowe śmigło stosowane w napędach paralotniowych. Sterowanie obrotami silnika odbywa się również manetką(drugą).
Obydwa silniki wyposażone są w elektryczne rozruszniki- uruchamianie odbywa się ze stanowiska pilota / kierowcy. Oczywiście, jako rezerwowa, jest opcja ręcznego uruchamiania silników.
Zasilanie paliwem z centralnego zbiornika pompą elektryczną.
Osłonę śmigła stanowi kosz wykonany z profili aluminiowych. Do kosza mocowane są również stery.

Dane techniczne "Tornado II" (wg [1]):
Długość- 3,3 m, szerokość- 2,0 m, wysokość- 1,13 m, powierzchnia nośna- 6,65 m2.

Galeria

  • Poduszkowiec ”Tornado II” w czasie pierwszych prób. (Źródło: Copyright Jan Zymek).
  • Poduszkowiec ”Tornado II”. Przygotowania do prób nad wodą. (Źródło: Copyright Jan Zymek).
  • Poduszkowiec ”Tornado II”. Przygotowania do prób nad wodą. (Źródło: Copyright Jan Zymek).

Źródło:

[1] Informacje uzyskane od Jana Zymka.
[2] "Poduszkowce. Strona o polskich poduszkowcach"
blog comments powered by Disqus