Saboureux "Tornado", lata 1990-te

Poduszkowiec rekreacyjno-sportowy przeznaczony do budowy amatorskiej. Francja.
Poduszkowiec Saboureux ”Tornado”- przekrój układu nośnego. (Źródło: ”Télécharger les plans du Tornado”).

W latach 1990-tych francuski inżynier lotnictwa Jean-Charles Saboureux zaprojektował poduszkowiec rekreacyjny "Tornado". W pracach nad tą konstrukcją zostały wykorzystane doświadczenia zebrane przy budowie poprzedniego poduszkowca, którego współkonstruktorem był Gabriel Vernier- Sabour P 20.

Plany konstrukcyjne "Tornado" są  powszechnie udostępnione na  życzenie konstruktora, który zawsze pragnął jak najszerszej ich dystrybucji. Zabronione jest wykorzystanie ich do celów komercyjnych. Poduszkowce tego typu są budowane przez konstruktorów-amatorów z różnych krajów.

W Polsce.

W 2011 r. został zbudowany przez Jana Zymka poduszkowiec Zymek "Tornado". Jego konstrukcja została oparta na planach poduszkowca Saboureux "Tornado".

Konstrukcja:
Jedno- lub dwumiejscowy poduszkowiec o zintegrowanym napędzie- jeden silnik jest wykorzystywany zarówno do wytworzenia ciągu poziomego jak również do wytworzenia poduszki powietrznej.
Kadłub poduszkowca stanowi drewniana  kratownica przestrzenna z poszyciem ze sklejki szkutniczej, wzmacniana laminatem epoksydowo-szklanym. W środkowej części konstrukcji, w osi symetrii, znajduje się tunel, który w swojej tylnej części posiada podstawę zespołu napędowego. Podstawa zespołu napędowego jest jednocześnie komorą wypornościową wypełnioną pianką poliuretanową. Przednia i środkowa część tunelu stanowi część pasażerską. Na tylnej części poduszkowca zabudowany jest tunel aerodynamiczny wraz z płetwą podziałową strumienia powietrza.
Tunel aerodynamiczny stanowi zarazem zewnętrzną osłonę wirnika wentylatora. Wykonany z laminatu poliestrowo-szklanego wzmacnianego siatką stalową.
Układ sterowania poziomego w postaci 4  sterów  pionowych umieszczonych w strumieniu zaśmigłowym.
Płetwa podziałowa dzieli strumień wypływającego powietrza i kieruje jego mniejszą część do zewnętrznych komór na całym obwodzie poduszkowca, a następnie przez otwory w poszyciu do fartucha i dalej pod spód poduszkowca do komory wyrównawczej wytwarzającej poduszkę powietrzną.
Całość kratownicy pokryta poszyciem zewnętrznym, wykonanym ze sklejki szkutniczej pokrytej obustronnie powłoką epoksydową z żywicy.

Silnik- dwusuwowy Rotax 503 o mocy 33,8 kW (46 KM). Wirnik 6-łopatowy 5Z  o średnicy 800 mm.

Dane techniczne "Tornado" (wg [1]):
Długość kadłuba- 2,928 m, szerokość kadłuba- 2,0 m, wysokość kadłuba- 0,227 m, wyporność całkowita- 196 dm3.
Masa własna- 110 kg.

Galeria

  • Poduszkowiec Saboureux ”Tornado”. (Źródło: ”Télécharger les plans du Tornado”).
  • Fragment planów konstrukcyjnych poduszkowca ”Tornado”. (Źródło: ”Télécharger les plans du Tornado”).
  • Fragment planów konstrukcyjnych poduszkowca ”Tornado”. (Źródło: ”Télécharger les plans du Tornado”).
  • Fragment planów konstrukcyjnych poduszkowca ”Tornado”. (Źródło: ”Télécharger les plans du Tornado”).
  • Fragment planów konstrukcyjnych poduszkowca ”Tornado”. (Źródło: ”Télécharger les plans du Tornado”).

Źródło:

[1] "Télécharger les plans du Tornado (14 Mo)". "Air de Glisse"
[2] "Télécharger les plans du Tornado Pointu". "Air de Glisse"
[3] Informacje uzyskane od Jana Zymka.

blog comments powered by Disqus