Jakowlew Jak-25, 1952

Samolot myśliwski. ZSRR.
Samolot myśliwski przechwytujący Jakowlew Jak-25 w barwach lotnictwa wojskowego ZSRR. (Źródło: archiwum).
Samoloty Jakowlew Jak-25 były przebudowywane na samoloty-cele Jak-25MSz.

W Polsce.

W 1961 r. podjęto decyzję o wprowadzenie na uzbrojenie lotnictwa polskiego naddźwiękowych samolotów rozpoznania operacyjnego Jakowlew Jak-27R. W połowie 1961 r. zdecydowano się powołać grupę personelu latającego i technicznego z zamiarem przeszkolenia na samoloty Jak-27R. Na miejsce przeszkolenia wyznaczono garnizon Brzeg- lotnisko bazowania radzieckiego 164. Samodzielnego Pułku Lotnictwa Rozpoznawczego Gwardii. Przeszkolenie teoretyczne przeprowadzono w okresie październik-grudzień 1961 r. Z początkiem 1962 r. rozpoczęto w Brzegu etap szkolenia praktycznego w powietrzu. Loty rozpoczęto na dwumiejscowych samolotach szkolnych Jak-25M. Program. przeszkolenia przewidywał wykonanie 10-20 lotów kontrolnych (loty po kręgu, loty do strefy i loty po trasie) na Jak-25M. Po wykonaniu tych lotów polscy piloci mieli przystąpić do lotów samodzielnych na Jak-27R.

Konstrukcja:

Dane techniczne:

Galeria

  • Jakowlew Jak-25, rysunek w trzech rzutach. (Skrzydlata Polska nr 23/1957).

Źródło:

[1] Mikołajczuk M. ”Polacy na Jakach-27R.”. Lotnictwo nr 7/2006.
blog comments powered by Disqus