J-3 "Kitten"
("Wróbel")

Samolot sportowy ultralekki. USA.
Ultralekki samolot sportowy J-3 ”Kitten” (”Wróbel”). (Źródło: Copyright Krzysztof Godlewski- ”JetPhotos. Net Photo”).

Projekt jednomiejscowego ultralekkiego samolotu sportowego J-3 ”Kitten” (Kociak) powstał w USA. Na całym świecie zbudowano wiele egzemplarzy tego samolotu. Nazwą i konstrukcją nawiązuje do sławnego samolotu Piper J-3 ”Cub” (Szczeniak), jest jednakże nieco mniejszy.

W Polsce.

W 1994 r. Michał Urbańczyk podjął decyzję o budowie samolotu J-3 ”Kitten”. Samolot otrzymał nazwę J-3 ”Wróbel”. Dzięki współpracy z firmą Janusza Karasiewicza w Bielsku-Białej udało się rozpocząć realizację pomysłu w 1995 r. W ciągu pięciu lat wytężonej pracy wykonano strukturę kadłuba, usterzeń, podwozia i skrzydeł. Gotowe było oszklenie i skompletowana została większość przyrządów pilotażowych. Gotowy płatowiec 8.10.2000 r. przeszedł pozytywnie państwową Próbę Statyczną Skrzydeł.

Samolot został po raz pierwszy publicznie zaprezentowany podczas VII Pikniku Lotniczego w Góraszce (25-26.05.2002 r.) i wzbudził ogromne zainteresowanie. Do szczęśliwego ukończenia budowy brakowało jeszcze jednostki napędowej, której koszt przekraczał możliwości konstruktorów. W 2003 r., dzięki wsparciu życzliwych ludzi i podmiotów, w tym firmy PETROLOT Sp. z o.o., udało się nabyć silnik i śmigło (jak również wymaganą przepisami pokładową stację lotniczą), dokończyć strukturę i pokrycie, a także wykonać powłokę lakierniczą. W połowie października 2003 r. odbyła się próba silnika, wykazująca poprawną, pracę całego układu.

W 2006 r. samolot ”Wróbel” własności Michała Urbańczyka prezentowany był na Małopolskim Pikniku Lotniczym na Czyżynach w Krakowie.

Konstrukcja:
Jednomiejscowy górnopłat zastrzałowy o konstrukcji mieszanej.
Skrzydło drewniane, kryte płótnem.
Kadłub o konstrukcji kratownicowej, spawany z rur stalowych, kryty płótnem. Osłony silnika oraz grzbiet kadłuba wykonano z blachy duralowej.
Usterzenia o konstrukcji kratownicowej, spawane z rur stalowych, kryte płótnem. Podwozie klasyczne stałe.

Silnik- Rotax 503 o mocy 33 kW (45 KM).

Dane techniczne J-3 ”Wróbel” (wg [4]):
Rozpiętość- 9,4 m, długość- 5,2 m, wysokość- 1,8 m, powierzchnia nośna- 10,7 m2.
Masa własna- 205 kg, masa max- 335 kg.
Prędkość dopuszczalna- 180 km/h, prędkość max- 159 km/h, prędkość przelotowa- 120 km/h, prędkość przeciągnięcia- 61 km/h, wznoszenie- 6,3 m/s, doskonałość- 10,5, zasięg- 700 km.

Źródło:

[1] Liwiński J. ”Rejestr polskich statków powietrznych 2006”. Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 2/2006.
[2] Rusiecki M. ”Czyżyny po raz trzeci”. Przegląd Lotniczy Aviation Revue” nr 8/2006.
[3] ”goraszka.info”
[4] ”Samolot J-3 Kitten”. ”Stowarzyszenie Młodych Inżynierów Lotnictwa”
blog comments powered by Disqus