SMIL-1 (BRW-1), 2006-2007
Na początku października 2006 r. był gotowy projekt koncepcyjny, z którego po dalszych pracach projektowych na początku listopada narodziły się pierwsze w pełni zaakceptowane plany. Wówczas przystąpiono do pracy w tworzywie. Nowa konstrukcja otrzymała oznaczenie BRW-1 (od pierwszych liter nazwisk wykonawców), później przemianowano ją na SMIL-1. O tego czasu trwała budowa prototypu oraz jednoczesne dopracowywanie szczegółów projektowych.
SMIL-1 został zaprojektowany jako lekki poduszkowiec turystyczny z odkrytą kabiną. Konstrukcja jest adresowana głównie do miłośników motorowodnych sportów ekstremalnych, dlatego położono szczególny nacisk na uzyskanie dobrych osiągów prędkościowych oraz zapewnienie bezpieczeństwa pilota i pasażerów.
Konstrukcja:
Trzymiejscowy poduszkowiec o konstrukcji kompozytowej. Zbudowany w układzie komory wyrównawczej, tzn., że otacza ją elastyczny fartuch wypełniony powietrzem, z pod którego wypływające powietrze unosi jednostkę nad podłożem. Jednostka ma kształt zaostrzonego na dziobie prostokąta.
Kadłub zbudowany jest w postaci płyt kompozytowych, przekładkowych. Na swej długości podzielony jest na dwa główne przedziały: pasażerski oraz napędowy, oddzielone od siebie wręgą. Przedział pasażerski wyposażony jest w układy sterowe oraz fotele dla trzech osób. Przedział napędowy przeznaczony jest na umiejscowienie silnika, układu przeniesienia napędu, oraz wentylatora wraz z otunelowaniem. Kabina odkryta. Od początku przedziału pasażerskiego, po koniec przedziału napędowego znajduje się kratownica z rurek stalowych. Kratownica stanowi element bezpieczeństwa- swoistą klatkę, chroniącą pilota i pasażerów przed przygnieceniem w przypadku ewentualnej wywrotki jednostki na twardym podłożu, oraz daje możliwość zaczepienia opcjonalnie elastycznego pokrycia kabiny.
Pojazd od spodu wyposażony jest w stalowe płozy, umożliwiające osiadnięcie na twardym terenie dna jednostki, a także ewentualne tarciowe hamowanie o twarde podłoże (np. asfalt) w uzasadnionych przypadkach.
Silnik- zaadaptowany z samochodu Polonez 1500. Zwiększony stopień sprężania i inne modyfikacje spowodowały wzrost mocy jednostki napędowej do ok. 66 kW (90 KM) z mniej więcej 49 kW (66 KM).
Układ napędowy- ciąg potrzebny do napędu jednostki, a także ciśnienie niezbędne do jej unoszenia, zapewnia wspólne, otunelowane śmigło wentylatorowe. Wentylator wraz z otunelowaniem zagłębiony jest poniżej linii rufy (około 30 %). Zagłębiona część wentylatora służy do wytworzenia ciśnienia w poduszce (fartuchu) pozostała część zapewnia ciąg. Układ przeniesienia napędu stanowi przekładnia wielopasowa o paskach klinowych.
Dane techniczne SMIL-1, przewidywane (wg [1]):
Masa całkowita- do 600 kg, udźwig- ok. 300 kg.
Prędkość max- do 100 km/h.
Galeria
Źródło:
[1] ”Stowarzyszenie Młodych Inżynierów Lotnictwa”