IL "Pirania", 1991
Konstrukcja:
Jedno- lub dwumiejscowy dolnopłat o konstrukcji metalowej.
Płat półskorupowy, metalowy, jednoczęściowy, trójdźwigarowy między gondolami silników i dwudźwigarowy do końcówek.
Kadłub metalowy, półskorupowy. Kabina zakryta, opancerzona, szyby pancerne.
Usterzenie w układzie T, całkowicie metalowe, stery zunifikowane.
Podwozie trójkołowe z kołem przednim, chowane w locie, częściowo wystające dla ochrony płatowca w przypadku awarii systemu wypuszczania.
Uzbrojenie- 1 stałe działko GSz-23 kal. 23 mm, podwieszane na 8 lub 9 węzłach podskrzydłowych o łącznej masie 2200 kg.
Wyposażenie- awionika: 3 zestawy awioniki o różnym poziomie złożoności.
Napęd- 2 silniki turbośmigłowe w układzie pchającym, nad płatem, o mocy 550-1100 kW (748-1496 KM).
Dane techniczne "Pirania" (wg [1]):
Rozpiętość- 11,5 m, długość- 11,5 m, wysokość- 4,0 m, powierzchnia nośna- 22,0 m2.
Masa własna (wersja 1/2-miejscowa)- 1800/1890 kg, masa startowa max- 5000 kg.
Prędkość max- 602 km/h, prędkość minimalna- 160 km/h, wznoszenie- 35,0 m/s, pułap- 10000 m, zasięg max, ze zbiornikami podwieszanymi- 4000 km.
Źródło:
[1] Makowski T. ”Współczesne konstrukcje lotnicze Polski”. Agencja Lotnicza Altair. Warszawa 1996.[2] Morgała A. ”Kierunki rozwoju samolotów wojskowych w Polsce w drugiej połowie XX w”. ”Lotnictwo stulecie przemiany”. Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2003.