Heinkel HD-28, 1927
Heinkel HD-28 został zaprojektowany przez Ernsta Heinkla w firmie Heinkel Flugzeugwerke na zamówienie Cesarskiej Marynarki Wojennej Japonii. Głównym wymaganiem klienta był długi czas lotu (nie krótszy niż 9 h przy prędkości przelotowej). Samolot, który po raz pierwszy wzniósł się w powietrze w 1926 r., był dużym trzymiejscowym wodnosamolotem o bardzo zwartej i silnej konstrukcji mieszanej. Kadłub o konstrukcji metalowej kryty był płótnem. Do napędu zastosowano silnik Lorraine- Dietrich o mocy 522 kW (710 KM). Wyposażony był także w dwa drewniane jednoredanowe pływaki, tego samego typu co w wodnosamolotach HD-25 i Heinkel HD-26.
Jedyny prototyp samolotu został przekazany Japończykom w 1927 r. Program badań w locie nie potwierdził osiągnięcia zakładanych osiągów, a liczne usterki były trudne do wyeliminowania. Ponadto silnik Lorraine-Dietrich sprawiał liczne kłopoty eksploatacyjne. Dodatkowo zła widoczność z kabiny pilota znacznie utrudniała start i ładowanie. W 1928 r. wodnosamolot HD-28 został przez Kaigun Koku Hombu (Kwatera Główna Lotnictwa Morskiego) odrzucony.
W 1928 r. inż. Tetsuo Miki z firmy Aichi Kōkūki Kabushiki-kaisha postanowił poprawić projekt Heinkla. Na wodnosamolocie HD-28 zabudował silnik Nakajima „Jupiter” o mocy 331 kW (450 KM). Aby zrekompensować mniejszą moc jednostki napędowej zmniejszono wymiary samolotu. W celu poprawy widoczności z kabiny pilota, zbiornik paliwa ulokowany za silnikiem przeniesiony został do górnego skrzydła, pozwoliło to przesunąć do przodu wszystkie trzy kabiny lotników. Powyższe zmiany nie spowodowały jednak radykalnej poprawy osiągów i wodnosamolot HD-28 nie mógł konkurować z ówcześnie projektowanymi wodnosamolotami.
W Polsce.
W latach 1929-1930 r. szwedzka firma Svenska Aero Aktiebolag (SAAB) złożyła do Kierownictwa Zaopatrzenia Aeronautyki ofertę dostawy wodnosamolotów liniowych Heinkel HD-28 dla Morskiego Dywizjonu Lotniczego. Oferta nie została przyjęta.
Konstrukcja.
Trzymiejscowy dwupłat o konstrukcji mieszanej (wg [3]- drewnianej).
Skrzydła o konstrukcji drewnianej, pokryte płótnem. Składane do hangarowania.
Kadłub o konstrukcji metalowej, pokryty płótnem. Kabiny odkryte.
Podwozie dwupływakowe.
Uzbrojenie- 2 stałe karabiny maszynowe kal. 7,7 mm i 1 ruchomy karabin maszynowy 7,7 mm. Udźwig bomb: 2 x 110 kg lub łącznie do 220 kg.
Silnik- typu W Lorraine- Dietrich o mocy 478-522 kW (650- 710 KM).
Dane techniczne HD-28 (wg [2]):Rozpiętość- 15,0 m, długość- 10,95 m, wysokość- 4,17 m, powierzchnia nośna- 59,5 m2.
Masa własna- 2365 (wg [3]- 2850) kg, masa użyteczna- 1485 kg, masa startowa- 3850 kg.
Prędkość max- 199 km/h, prędkość przelotowa- 150 km/h, prędkość wodowania- 96 km/h, czas wznoszenia na 1000 m- 4’ 32”, czas wznoszenia na 3000 m- 19’ 24”, pułap- 4500 m, czas lotu- 7 h.
Źródło:
[1] Morgała A. ”Samoloty wojskowe w Polsce 1924-1939”. Wyd. Bellona. Warszawa 2003.
[2] Januszewski Tadeusz, Zalewski Krzysztof "Japońskie samoloty marynarki 1912 – 1945". Tom 1. Wydawnictwo: Lampart. Warszawa 1999.
[3] Уголок неба - Большая авиационная энциклопедия.