Głowiński Bronisław

Bronisław Głowiński urodził się ok. 1890 r. Mieszkał w Tarnopolu.

W w 1910 r. kierował w Tarnopolu fabryką maszyn rolniczych. Wiemy, że próbował sił również na innych polach wynalazczości. W tym samym roku opracował projekt sań mo­torowych. Zbudował ich model zaopatrzony w silnik spalinowy o mocy 1,8 kW (2,5 KM) i przeprowadził z nim wiele prób. Model pokonywał śnieżne trasy z prędkością 30 km/h. Możliwe to było dzięki zastosowaniu tylnych kół zębatych, które można było regulować w zależności od grubości pokrywy śnież­nej. One to zapewniały ruch sań, a nawet pokonywa­nie niewielkich wzniesień. Wynalazca zamierzał zimą 1910 / 1911 przeprowadzić eksperymenty z saniami zbudowanymi w skali 1:1, ale nic o nich nie wiadomo.

W latach 1910- 1911, po przerwaniu studiów na Politechnice Lwowskiej, zbudował w Tarnopolu samolot o układzie wzorowanym na samolocie Blériot XI ”La Manche”.

Wysiłki i osiągnięcia tego konstruktora należy postawić w równym rzędzie z wysiłkami współczesnych mu innych konstruktorów i pionierów polskiego lotnictwa. Pracował samotnie zdany wyłącznie na własne siły i umiejętności. Zniechęcony brakiem poparcia ze strony Związku Awiatycznego we Lwowie, wyjechał z kraju i pracował w środkowej Azji jako budowniczy linii kolejowych.

Tuż przed I wojną światową wyjechał do Azji Środ­kowej, gdzie pracował przy budowie kolei. Po odzyskaniu niepodległości powrócił do Polski i założył rodzinę. Zmarł w 1927 r.

Konstrukcje:
Głowiński samolot, 1911, samolot pionierski.

Źródło:

[1] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1977.
[2] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze do 1939”. Tom 1. Wydawnictwo STRATUS. Sandomierz 2004.
[3] Gryglicki Z. "Drugi polski samolot konstrukcji metalowej". Modelarz nr 5/1970.
[4] Januszewski S. "Pionierzy. Polscy pionierzy lotnictwa 1647- 1918. Tom 1". Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2017.
blog comments powered by Disqus