Gotha Go-147, 1936

Samolot doświadczalny, obserwacyjny. Niemcy.
Samolot doświadczalny Gotha Go-147b. (Źródło: archiwum).

W połowie lat 1930-tych w biurze konstrukcyjnym firmy Gothaer Waggonfabrik A.G. (GWF) rozpoczęto prace projektowe nad różnymi rozwiązaniami samolotów bezogonowych. Zasadniczym celem programu było opracowanie samolotu dwumiejscowego spełniającego rolę ciężkiego myśliwca z doskonałym polem ostrzału dla tylnego strzelca. Jako próba praktycznego zbadania i wypróbowania tych założeń powstał niewielki bezogonowy jednopłatowiec Gotha Go-147a napędzany silnikiem Siemens Sf 14A o mocy max 104 kW (140 KM). Maszyna ta została przebadana w locie w 1936 r., posiadała skrzydła o charakterystycznym mewim kształcie.

Pomimo stwierdzenia w próbach licznych problemów ze statecznością postanowiono kontynuować je z kolejnym prototypem Go-147b. Samolot ten miał być płatowcem testowym dla projektowanego dwusilnikowego bezogonowego myśliwca, a jednocześnie mógł być stosowany jako dwumiejscowy samolot obserwacyjny bliskiego zasięgu lub maszyna do treningu strzelców pokładowych. Napędzany był silnikiem Argus As 10 o większej mocy. Proponowane uzbrojenie samolotu miało się składać z jednego stałego karabinu maszynowego MG 17 kalibru 7,9 mm oraz jednego ruchomego karabinu maszynowego tego samego kalibru MG 15 obsługiwanego przez tylnego strzelca. Próby w locie Go-147b wykazały, że jego własności w locie są dalekie od oczekiwań i prace nad nim przerwano w 1938 r.

W Polsce.

Skrzydła samolotu Gotha Go-147 znajdują się obecnie w zbiorach Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie.

Konstrukcja:
Dwumiejscowy górnopłat zastrzałowy.
Skrzydła o charakterystycznym mewim kształcie. Krawędź natarcia skośnych skrzydeł odchylona była do tyłu o 38°, na końcach płatów umieszczone zostały stateczniki pionowe.
Kadłub mieścił dwóch członków załogi zajmujących miejsca w tandemie za krawędzią spływu skrzydła.
Podwozie klasyczne stałe.

Uzbrojenie (proponowane)- 1 stały karabin maszynowy MG 17 kal. 7,9 mm oraz 1 ruchomy karabin maszynowy MG 15 kal. 7,9 mm tylnego strzelca.

Silnik:
- Go-147a- Siemens Sf 14A o mocy max 104 kW (140 KM),
- Go-147b- rzędowy Argus As 10 o mocy 180 kW (240 KM).

Dane techniczne Go-147b (wg [2]):
Rozpiętość- 12,58 m, długość- 5,8 m, wysokość- 2,9 m.
Masa własna- 937 kg, masa startowa- 1135 kg.
Prędkość max- 220 km/h, prędkość przelotowa- 195 km/h, czas wznoszenia na 1000 m- 4' 48", pułap praktyczny- 5500 m.

Źródło:

[1] ”Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie”
[2] Murawski M. ”Samoloty Luftwaffe 1933-1945”. Tom 1. Wydawnictwo Lampart. Warszawa.
blog comments powered by Disqus