Göppingen Gö-4 "Goevier", 1938/1946
(Goevier-4, LWD "Osa")

Szybowiec treningowo-wyczynowy/motoszybowiec. Niemcy/Polska.
Szybowiec treningowo-wyczynowy Göppingen Gö-4 ”Goevier” w zbiorach Deutsches Museum Flugwerft w Oberschleissheim. (Źródło: Copyright Zbigniew Jóźwik- ”Samoloty, śmigłowce, szybowce- fotografia lotnicza”).

Dwumiejscowy szybowiec treningowo-wyczynowy Göppingen Gö-4 ”Goevier” miał usytuowane fotele załogi obok siebie. Ułatwiało to komunikowanie się instruktora z uczniem pilotem, co korzystnie wpływało na proces szkolenia. Gö-4 stanowił alternatywę dla szybowca DFS ”Kranich”. Został oblatany w listopadzie 1938 r. Pomimo niewątpliwych zalet nie zyskał popularności konkurenta i wyprodukowano go w liczbie 100 egz.

W Polsce.

W Polsce po roku 1945 były dwa Gö-4. Pierwszy był w Bydgoszczy i Fordonie, drugi odnaleziono w składnicy i warsztatach b. NSFK mieszczących się w śródmieściu Łodzi w stanie uszkodzonym. Jeszcze w 1945 podjęto w Lotniczych Warsztatach Doświadczalnych próbę przebudowy na motoszybowiec LWD ”Osa”. Głównym konstruktorem był inż. Tadeusz Sołtyk. Nazwa nawiązywała do znanego sprzed wojny motoszybowca Bąk. Była to koncepcja alternatywna dla motoszybowca, mającego powstać w wyniku konkursu ogłoszonego w listopadzie 1945 przez DLC-MK (H.W.L. ”Pegaz”). W 1946 r. płatowiec został przebudowany i przystosowany do zamocowania silnika. Montażu jednak nie ukończono, wobec braku odpowiedniego silnika budowa została zaniechana.

Niedoszła Osa została przekazana do Instytutu Szybownictwa w Bielsku, gdzie szybowiec poddano poważnemu remontowi, przywracając go do pierwotnej postaci. Dobudowano nowy opływowy przód kadłuba i wykonano nowe skrzydła. Oblatano go na Żarze w 1948 r. Później ”Goevier” został przekazany do użytku w szkole szybowcowej Kamienna Góra k/Ligotki Dolnej, gdzie znajdował się do 1956 r. W lutym tego roku zdecydowano o oddaniu Gö-4 do magazynów ITS we Wrocławiu. Nie wiadomo jednak czy do tego doszło, bo nie było go wśród eksponatów przekazanych kilka lat później z Wrocławia do Krakowa dla tworzonego tam ośrodka ekspozycji lotniczej.

Konstrukcja:
Dwumiejscowy.

Dane techniczne Gö-4 (wg [2]):
Doskonałość- 19.

Galeria

  • Motoszybowiec LWD ”Osa” na podwórku fabrycznym Lotniczych Warsztatów Doświadczalnych (Źródło: via Konrad Zienkiewicz).

Źródło:

[1] Morgała A. ”Szybowce z biało-czerwoną”. Lotnictwo z szachownicą nr 18.
[2] Morgała A. ”Nie tylko z szachownicą. Pierwsze szybowce w Polsce po roku 1945”. Lotnictwo z szachownicą nr 25.
blog comments powered by Disqus