Gabriel Antoni

Antoni Gabriel. (Źródło: via "Samoloty Polskie").

Antoni Gabriel urodził się 18.05.1911 r. w Mnichowicach koło Bralina, jako syn Jana, rolnika, i Pauliny z domu Stodek. Po ukończeniu szkoły powszechnej wyuczył się rzemiosła kowalskiego.

W latach 1932- 1934 Antoni Gabriel odbywał służbę wojskową w 3. Pułku Lotniczym na Ławicy w Poznaniu jako pomocnik mechanika. Po jej ukończeniu powrócił do rodzinnej wsi Mnichowice koło Kępna. W 1934 r. przystąpił do budowy samolotu amatorskiego ”Śląsk”. Został ukończony jesienią 1936 r. i oblatany przez A. Gabriela (nie był pilotem!) 17.10.1936 r. W grudniu wykonał drugi i ostatni lot na swym samolocie. Na dalsze loty nie zezwoliły władze lotnicze.

Antoni Gabriel, dzięki staraniom władz LOPP, przeszedł w 1937 r. roczną praktykę w Polskich Zakładów Lotniczych oraz ukończył kurs pilotażu samolotowego i szybowcowego.

W  1939 r. dostał się do niewoli radzieckiej. W 1942 r. wstąpił do armii Andersa. Walczył z Japończykami w indyjskich formacjach RAF-u, odbył szkolenie w RPA, pilotując najnowszy typ samolotów. Od 1944 r. przebywał w Anglii, gdzie uzyskał tytuł inżyniera mechanika, specjalisty silników lotniczych. W 1947 r. wyjechał do Rio de Janeiro (Brazylia), gdzie zajmował się projektowaniem i produkcją składanych rusztowań do budowy wysokościowców, silników i łodzi, przęseł mostowych, hangarów lotniczych, masztów i wież RTV oraz pras złomu.

Zmarł 23.09.1991 r. w Rio de Janeiro.

Konstrukcje:
Gabriel ”Śląsk”, 1936, amatorski samolot sportowy.

Źródło:

[1] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1977.
[2] "Antoni Gabriel (1911-1991)". Balin, mała wielka gmina...
blog comments powered by Disqus