FVA-10b "Rheinland", 1936
("Ren")

Szybowiec wyczynowy. Niemcy.
Szybowiec wyczynowy FVA-10b ”Rheinland” używany w Czechosłowacji. (Źródło: archiwum).
Szybowiec wysokowyczynowy FVA-10b ”Rheinland” powstał w 1936 r. jako projekt studentów Lotniczej Grupy Technicznej przy Politechnice w Aachen i był budowany w warsztatach tej uczelni przez kilka lat, zbudowano zaledwie 29 egz. Szybowiec odznaczał się doskonałymi kształtami aerodynamicznymi, dużym przeszkleniem kabiny, dużym wydłużeniem skrzydła oraz zastosowaniem hamulców aerodynamicznych i kółka do startu i lądowania.

Dzięki doskonałym własnościom lotnym, na szybowcu ”Rheinland” pilot niemiecki Kracht dokonał 30.05.1936 r. przelotu Alp na trasie z Prien do Osopo koło Udine, uzyskując jednocześnie wysokość 2930 m ponad poziom wyczepienia szybowca.

W Polsce.

Z nielicznych szybowców FVA-10b ” Rheinland” ocalałych po wojnie jeden egzemplarz wyremontowano w Polsce (jeden szybowiec ”Rheinland” został odnaleziony w Grunowie). Odbudowany w warsztacie Instytutu Szybownictwa w Białej został oblatany na Żarze i tam wykonywał loty techniczne dla prób i badań. Później przydzielono go do szkoły szybowcowej w Fordonie k/Bydgoszczy, gdzie latano na nim wyczynowo do 1949 r. (wg [1]- był tam eksploatowany od września 1945 r. do października 1949 r.). W 1948 r. szybowcowi FVA-10b ” Rheinland” nadano polską, oficjalną nazwę- ”Ren”. Po skasowaniu przekazano go w 1949 r. do magazynów Muzeum Komunikacji w Gądkowie, skąd po kolejnych zmianach składowania, trafił do zbiorów Muzeum Lotnictwa i Astronautyki w Krakowie.

W latach 1954- 1963 Sławomir Makaruk pracował jako pilot doświadczalny w Zakładzie Badań w Locie Instytutu Lotnictwa. Przeprowadził wówczas próby 27 typów szybowców, m.in. zagranicznych: Antonow A-9Koser- Hrovat KB-1 "Triglav", Cijan (Ikarus) BC-6 "Kobac", Cijan-Obad (Ikarus / Letov) "Orao IIC", 20.Maj "Ilindenka", Ikarus "Meteor 56", Slingsby "Skylark" (nie posiadam informacji o jaką wersję chodzi), Lommatzsch Lom-58 "Libelle Standard", KAI-12 "Primorec", Let L-13 "Blanik", FVA-10b "Rheinland".

W 1960 r. piloci Instytutu Lotnictwa w Warszawie (m.in. inż. Stanisław Wielgus) wykonali loty zapoznawcze na szybowcu "Rheinland" (OK-8232). Szybowiec ten został dostarczony do Instytutu z Czechosłowacji w celu wykonania badań mających na celu określenie wpływu jaki ma rodzaj konstrukcji szybowca na skutki ewentualnej kraksy. Został zniszczony w trakcie badania.

Konstrukcja:
Jednomiejscowy średniopłat o konstrukcji drewnianej.
Skrzydła w kształcie spłaszczonego M w widoku z przodu.
Kabina zakryta.

Dane techniczne FVA-10b (wg [1]):
Rozpiętość- 16,0 m, długość- 7,04 m, wysokość- 0,97 m, powierzchnia nośna- 11,7 m2.
Masa własna- 142 kg, masa użyteczna- 98 kg, masa całkowita- 240 kg.
Doskonałość- 28, opadanie- 0,60 m/s.

Galeria

  • Szybowiec FVA-10b ”Rheinland” (OK-8232) na którym w 1960 r. latali piloci Instytutu Lotnictwa w Warszawie. (Źródło: Skrzydlata Polska nr 43/1964).

Źródło:

[1] Krzyżan M. ”Samoloty w muzeach polskich”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1983.
[2] List od pana Andrzeja Morgały z dnia 1.03.2007 r.
[3] Morgała A. ”Nie tylko z szachownicą. Pierwsze szybowce w Polsce po roku 1945”. Lotnictwo z szachownicą nr 25.
[4] Pod redakcją Andrzeja Glassa i Tomasza Murawskiego "Polskie Szybowce 1945-2011. Problemy rozwoju". Wydawnictwo SCG. Bielsko-Biała 2012.
[5] Wielgus S. "Mój szybowiec". Skrzydlata Polska nr 43/1964.
blog comments powered by Disqus