FK-14 "Polaris", 1999
Produkcja seryjna samolotu FK-14 ”Polaris” została podjęta w Centralnej Szkole Lotniczo-Technicznej Aeroklubu Polskiego (CSLT) w Krośnie. Do września 2005 r. wyprodukowano 59 FK-14. Samolot produkowany był w wersjach z kółkiem przednim i ogonowym. Samolot dostępny był w postaci gotowego samolotu lub zestawu do samodzielnego montażu. Podstawową jednostką napędową jest Rotax 912, najpopularniejszy silnik w lotnictwie lekkim. Na targach lotnictwa lekkiego Aero 2005 we Friedrichshafen firma zaprezentowała nowe wersje FK-12 i FK-14 ze skorupowym kadłubem laminatowym, bez kratownicy metalowej.
W dniu 1.01.2006 r. w polskim rejestrze statków powietrznych znajdował się 1 samolot FK-14 ”Polaris”.
Konstrukcja:
Dolnopłat.
Kadłub w postaci metalowej kratownicy.
Dane techniczne FK-12 (wg [3]):
Rozpiętość- 9,04 m, długość- 5,69 m, wysokość- 2,0 m.
Masa własna- 284 kg, masa startowa max- 520 kg.
Prędkość max- 290 km/h, prędkość przelotowa- 243 km/h.
Źródło:
[1] Liwiński J. ”Rejestr polskich statków powietrznych 2006.”. Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 2/2006.[2] Dobrzyński J. ”Ultralighty z Krosna”. Lotnictwo nr 9/2005.