Fisher "Classic", 1987

Samolot sportowy ultralekki. USA/Kanada.
Dwupłatowiec typu Fisher ”Classic”, nazwany Białą Damą, na lotnisku w Chrcynnie. (Źródło: ”Kompol s.c.”).
Ultralekki samolot sportowy Fisher ”Classic” został skonstruowany i zbudowany w amerykańskiej firmie Fisher Aero Corporation. Przeznaczony był do budowy amatorskiej w klasie Experimental. Stanowi dalsze rozwinięcie jednomiejscowego samolotu ultralekkiego Fisher FP-404. Prototyp został oblatany w 1987 r. Produkcja seryjna rozpoczęła się w również w 1987 r. Samolot dostarczany jest w zestawach do samodzielnego montażu. Do 2004 r. zbudowano 150 egz.

W 2007 r. firma Fisher Aero Corporation została sprzedana, przeniesiona do Kanady rozpoczęła działalność pod nazwą Fisher Flying Products. Produkcja zestawów Fisher ”Classic” w nowej firmie została ponownie uruchomiona w 2009 r.

W Polsce.

W Polsce znajduje się samolot Fisher ”Classic” nazwany Białą Damą. Został zakupiony jako kit w 1996 r. Jego budowę rozpoczęła osoba prywatna, a dokończyła firma Kompol. Budowa samolotu została ukończona w lipcu 2007 r.

Konstrukcja:
Dwumiejscowy dwupłat o konstrukcji drewnianej.
Skrzydło drewniane, pokryte płótnem. Lotki na obu płatach.
Kadłub pokryty płótnem. Kabiny odkryte.
Usterzenie pokryte płótnem.
Podwozie klasyczne stałe.

Silnik- Rotax 582LC o mocy 48 kW (64 KM).

Dane techniczne Fisher ”Classic” (wg [2]]):
Rozpiętość- 6,71 m, długość- 5,11 m, wysokość- 1,8 m, powierzchnia nośna- 14,32 m2 ( m).
Masa własna- 181 kg, masa użyteczna- 204 kg, masa startowa- 385 kg.
Osiągi w wariancie dwumiejscowym: prędkość dopuszczalna- 162 km/h, prędkość max- 90 km/h, # prędkość przelotowa- 130 km/h, prędkość przeciągnięcia- 63 km/h, wznoszenie- 3,1 m/s.

Galeria

  • Biała Dama w widoku z lewej strony. (Źródło: Kompol s.c.).
  • Biała Dama w widoku z przodu. (Źródło: Kompol s.c.).

Źródło:

[1] ”Kompol s.c.” (03.2011 r.)
[2] ”Fisher Flying Products” (03.2011 r.)
blog comments powered by Disqus