De Havilland Canada DHC-2 "Beaver", 1947
(U-6)

Samolot wielozadaniowy: turystyczny, lekki komunikacyjny, transportowy. Kanada.
Samolot wielozadaniowy De Havilland Canada U-6A (DHC-2) ”Beaver” U.S. Air Force. (Źródło: USAF Museum).

W Polsce.

Konstruktorem samolotu De Havilland Canada DHC-2 ”Beaver” był Polak- Wsiewołod Jakimiuk.

Józef Tyszko, były pilot Polskich Sił Powietrznych z okresu IIwojny światowej, wykonywał loty na samolocie DHC-2 ”Beaver” w czasie swojej powojennej służby w Royal Air Force (łączny nalot- 5h 40').

W 1955 r. Zbigniew Bobiński latał na samolocie De Havilland Canada DHC-2 "Beaver" dla Central Intelligence Agency (CIA) w ramach jednostki 412th Technical Research Unit z bazy Wiesbaden (RFN). Wykonywał wówczas operacje (nieudane) podejmowania agentów z terenu republik radzieckich.

Polski konstruktor lotniczy Andrzej Frydrychewicz opracował dla firmy kanadyjskiej Airtech-Canada modyfikację samolotu DHC-2 ”Beaver” zabudowując na nim polskie silniki PZL-3S. Tak w 1987 r. powstała wersja DHC-2/PZL-3S.

W 2012 r. firma Biernat S.J. zakupiła samolot wielozadaniowy DHC-2 "Beaver". Samolot otrzymał znaki rejestracyjne SP-MKI.

Konstrukcja:

Dane techniczne:

Galeria

  • Wersja De Havilland Canada DHC-2/PZL-3S ”Beaver” wyposażona w silnik PZL-3S. (Źródło: Technika Lotnicza i Astronautyczna nr 11/1984).
  • Wodnosamolot De Havilland Canada DHC-2 ”Beaver” (SP- MKI) użytkowany w Polsce. (Źródło: Airport Biernat).

Źródło:

[1] Morgała A. ”Polskie samoloty wojskowe 1939-1945”. Wydawnictwo MON. Warszawa 1976.
[2] ”Problemy rozwoju Wilgi”. Polska Technika Lotnicza. Materiały Historyczne nr 2/2004.
[3] Tyszko J. "Rozkazałem załodze skakać...". Wydawnictwo ZP Wydawnictwo. Warszawa 2011.
[4] Grabowski Franciszek "Ostiary i nie tylko. Lotnicy polscy w operacjach specjalnych SIS, OPC i CIA w latach 1949–1965". Pamięć i Sprawiedliwość nr 1 (14) / 2009.
[5] Airport Biernat – loty widokowe i szkolenia lotnicze Poznań.
[6] Liwiński J. ”Rejestr polskich statków powietrznych 2016”. Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 2/2016.

blog comments powered by Disqus