Dallach "Fascination"

Samolot sportowy ultralekki. Niemcy / Czechy.
Ultralekki samolot sportowy Dallach ”Fascination F100” w locie. (Źródło: Copyright ”LZ- przedstawiciel czeskiego przemysłu lotniczego w Polsce”).

Ultralekki samolot sportowy ”Fascination” powstał w biurze konstrukcyjnym znanego niemieckiego konstruktora i pilota akrobacyjnego Wolfganga Dallacha. Produkowany jest przy współpracy z czeskimi kooperantami- firmą Sedláček UL-JIH. Wg [3]- samolot został opracowany w firmie WD Technik w czeskiej miejscowości Kaplice. Firmę tę Wolfgang Dallach założył wspólnie ze swoim wspólnikiem Jaroslavem Sedlackem.

Jest jednym z najnowocześniejszych i najszybszych samolotów ultralekkich na świecie. Łączy w sobie wiele zaawansowanych technologii i cech typowych dla samolotów lotnictwa ogólnego. Posiada doskonały kształt aerodynamiczny, chowane podwozie, śmigło przestawiane w locie i osiąga prędkość przelotową ponad 250 km/h. Samolot otrzymał certyfikat ULL w Czechach i Niemczech.

Wersję ”Fascination D4BK” produkowano seryjnie od 1999 r. Wyprodukowano ponad 60 egz. Samolot był dostarczany jako nabyć gotowy, albo w podzespołach do samodzielnego montażu. Lekka i wytrzymała konstrukcja z włókna węglowego w połączeniu z dużym zbiornikiem zapewniała zasięg samolotu w granicach 1100 km. Samolot ”Fascination” był pierwowzorem kolejnych przełomowych konstrukcji ultralekkich zaprojektowanych w biurze Wolfganga Dallacha takich jak ”Evolution”.

W wersji ”Fascination F100” skrzydło zostało przesunięte o 8 cm do tyłu co daje korzystniejsze usytuowanie środka ciężkości i lepszą stabilność w locie. Piloci porównują F100 do małego myśliwca, ze względu na zwrotność. Bardzo wysoki komfort lotu, dodatkowo podnosi awionika najnowszej generacji oraz balistyczny system ratunkowy firmy Junkers. Awionika samolotu zawiera wielofunkcyjne panele dotykowe zastosowane obok klasycznych instrumentów nawigacyjnych. Zestaw instrumentów może być dobrany pod indywidualne życzenia klienta. Próby w locie zostały zakończone w grudniu 2007 r.

”Fascination F100” jest nie tylko świetną maszyną sportową ale także może służyć do kontroli powietrznej, wykrywaniu pożarów, dozoru wybrzeża, linii wysokiego napięcia, rurociągów, przewozów medycznych i kurierskich, fotografii lotniczej oraz jako maszyna treningowa w lotnictwie cywilnym i wojskowym. Samolot dostarczany był w wersji gotowej do lotu oraz w zestawach do samodzielnego montażu.

W Polsce.

Dostawę samolotów ”Fascination F100” na rynek polski oferuje firma ”LZ- przedstawiciel czeskiego przemysłu lotniczego w Polsce”.

Konstrukcja:
Dwumiejscowy dolnopłat wolnonośny o konstrukcji kompozytowej zbrojonej włóknem węglowym.
Skrzydło wytwarzane metodą podciśnieniową w foremnikach negatywowych. Pasy dźwigara i węzły nośne zbrojone włóknem węglowym. Na skrzydle klapa szczelinowa wychylana ręcznie. Połączenie skrzydła z kadłubem znajduje się w specjalnej przestrzeni wewnątrz kadłuba, gdzie dźwigary główne lewego i prawego skrzydła zachodzą nożycowo na siebie i połączone są za pomocą dwóch sworzni głównych i jednego pomocniczego.
Kadłub jest także wytwarzany podciśnieniowo w foremnikach negatywowych. Elementy i węzły nośne są wzmacniane tkaniną węglową. W przedniej części kadłuba za ścianą ogniową umieszczono zbiornik paliwa o pojemności 80 l. Kabina zakryta. Oparcia siedzeń pilotów są częścią struktury nośnej kadłuba. Osłona kabiny jednoczęściowa otwierana do tylu. Za nimi znajduje się obszerny bagażnik, zamknięty od tyłu pokrywą, umożliwiającą dostęp do tylnej części kadłuba.
Usterzenie klasyczne, statecznik pionowy jest integralną częścią struktury kadłuba. Statecznik poziomy- wklejany w otwór w kadłubie.
Podwozie trójkołowe z kołem przednim, chowane w locie. Przednia goleń podwozia spawana z rur stalowych, golenie główne- kompozytowe. Przednie koło sterowane pedałami steru kierunku.

Wyposażenie- oprócz standardowego wyposażenia do kontroli lotu i pracy silnika, montuje się na życzenie odbiorcy radiostację pokładową, transponder, GPS, światła pozycyjne, stroboskopowe i do lądowania itd. Na życzenie samolot wyposażany jest w ratowniczy system hamujący Junkers Magnum Speed.

Silnik:
- ”Fascination D4BK”- Rotax 912UL o mocy 59 kW (80 KM) lub Rotax 912ULS o mocy 74 kW (100 KM),
- ”Fascination F100”- Rotax 912ULS DCDI o mocy 74 kW (100 KM).

Dane techniczne ”Fascination D4BK” (wg [1]):
Rozpiętość- 9,0 m, długość- 6,98 m, wysokość- 1,85 m, powierzchnia nośna- 10,4 m2.
Masa własna z systemem ratowniczym- 270 kg, masa startowa max- 450 kg.
Prędkość max- 290 km/h, prędkość przelotowa- 275 km/h, prędkość lądowania- 64 km/h, wznoszenie- 6,5-8,5 m/s, zasięg- 1100 km.

Dane techniczne ”Fascination F100” (wg [1]):
Rozpiętość- 9,0 m, długość- 6,98 m, wysokość- 1,85 m, powierzchnia nośna- 12,7 m2.
Prędkość max- 275 km/h, prędkość przelotowa- 245 km/h, prędkość minimalna- 64 km/h, wznoszenie- 8 m/s, zasięg- 1400 km.

Galeria

  • Ultralekki samolot w wersji ”Fascination D4BK” w locie. (Źródło: Przegląd Lotniczy Aviation International nr 5/2004).

Źródło:

[1] LZ- przedstawiciel czeskiego przemysłu lotniczego w Polsce.
[2] Przemek ”Fascination F100 w nowej odsłonie”. Lotnicza Polska.
[3] Dermisek M. "Fascination po czesku". Przegląd Lotniczy Aviation International nr 5/2004.

blog comments powered by Disqus