Curtiss "Export Hawk II", 1933
(Curtiss F11C "Hawk", "Hawk II", "Hawk III", "Hawk IV", Model 64, Model 65, Model 67, Model 79)

Samolot myśliwski, bombowy nurkujący. USA.
Samolot myśliwski i bombowy nurkujący Curtiss ”Export Hawk II” w zbiorach Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie. (Źródło: Copyright Łukasz Sambor- ”Militarne Podróże”).

Samolot myśliwski Curtiss ”Export Hawk II” powstał w 1933 r., jako kolejna wersja rozwojowa myśliwców Curtiss ”Hawk”, budowanych przez firmę Curtiss Aeroplane and Motor Corp. Samoloty myśliwskie ”Hawk” były rozwijane w dwóch wersjach, jako lądowe i morskie, przeznaczone na wyposażenie lotniskowców. Wersja CurtissCurtiss ”Export Hawk II” wywodzi się z linii samolotów morskich, konkretnie od samolotu Curtiss XF-11C-2, z pewnymi zmianami wyposażenia. Silnik Wright-Cyclone R-1820-78 został zastąpiony jego odmianą: R-1820 F-3, zdemontowany został hak podkadłubowy do lądowania na lotniskowcach.

Samoloty ”Export Hawk II” sprzedawano dla odbiorców zagranicznych, głównie do krajów Ameryki Łacińskiej. Ze 117 samolotów ”Hawk II” wyeksportowanych przez fabrykę Curtiss do 9 krajów dwa egzemplarze sprzedano w październiku 1933 r. Niemcom. Były to samoloty, zbudowane w sierpniu 1933 r. w wersji cywilnej. Samoloty te sprowadzono do Niemiec specjalnie dla gen. Ernsta Udeta który w czasie swej wizyty w Stanach Zjednoczonych zapoznał się z nimi w czasie pokazów ofertowych. Udet widząc je w locie utwierdził się w przekonaniu, że będą doskonałym wzorcem dla nowej konstrukcji samolotu, przeznaczonego do bombardowania z lotu nurkowego.

Wkrótce po ich sprowadzeniu do Niemiec powstał w fabryce Henschel dwupłat do bombardowania z lotu nurkowego. Samolot ten, mający wiele cech wspólnych ze sprowadzonymi samolotami Curtiss, nazwany został Henschel Hs-123.

Obydwa samoloty ”Export Hawk II” zakupione przez Niemcy zarejestrowano jako samoloty cywilne. Pierwszy egzemplarz uległ katastrofie w lipcu 1934 r., przy czym pilotujący go E. Udet uratował się na spadochronie. Drugi samolot był osobistym samolotem gen. E. Udeta, który brał na nim udział w wielu pokazach akrobacji w latach, 1934-1937, w tym na pokazach zorganizowanych z okazji otwarcia Igrzysk Olimpijskich w Berlinie w 1936 r. W okresie intensywnych bombardowań Niemiec przez lotnictwo alianckie został przywieziony do Czarnkowa w Wielkopolsce.

W Polsce.

Po 1945 r. samolot Curtiss ”Export Hawk II” został odnaleziony na złomowisku koło Czarnkowa i złożony w pomieszczeniach Okręgowej Składnicy Lotniczej w Gądkach pod Poznaniem. Następnie był przechowywany w magazynach w Pilawie i Wrocławiu, skąd w 1963 r. trafił do Muzeum Lotnictwa i Astronautyki w Krakowie. Samolot jest zdekompletowany brakiem pokrycia płóciennego na kadłubie, kół z ogumieniem, skrzydeł i usterzenia wysokości. Samolot jest unikatem w skali światowej, jako jedyny zachowany egzemplarz tego typu.

Konstrukcja:
Jednomiejscowy dwupłat o konstrukcji mieszanej.
Podwozie klasyczne stałe.

Silnik- Wright R-1820 F-3 o mocy 525 kW (710 KM).

Dane techniczne ”Export Hawk II” (wg [1]):
Rozpiętość- 9,6 m, długość- 7,62 m, wysokość- 2,95 m, powierzchnia nośna- 24,4 m2.
Masa własna- 1305 kg, masa użyteczna- 440 kg, masa całkowita- 1745 kg.
Prędkość max- 337 km/h, pułap- 7300 m, zasięg- 920 km.

Galeria

  • Samolot myśliwski i bombowy nurkujący Curtiss "Export Hawk II" w barwach lotnictwa niemieckiego. (Źródło: archiwum).
  • Niemiecki samolot do lotów wysokościowych Albatros H-1 i amerykański samolot bombowy nurkujący Curtiss ”Export Hawk II”, podczas transportu eksponatów do Krakowa, 1963 r. (Źródło: Skrzydlata Polska nr 50/1963).

Źródło:

[1] Krzyżan M. ”Samoloty w muzeach polskich”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1983.
blog comments powered by Disqus