Cessna 206 (T206) "Stationair", 1961
![](http://www.samolotypolskie.pl/uploads/Products/product_662/preview_cessna-206-t-206-stationair_src_1.jpg)
Samolot Cessna 206 ”Stationair” to ogniwo typoszeregu samolotów Cessna 205, Cessna 206, Cessna 207, sześciomiejscowych, jednosilnikowych górnopłatów zastrzaołwych. Został zaprojektowany jako tańsza wersja samolotu Cessna 210 ”Centurion” posiadającej mocniejszy silnik i chowane podwozie.
Samolot jest bardzo udany. Pierwsze wersje T206 zostały wyprodukowane w 1964 r. W 2006 r., po 40 latach, nadal ten typ był w produkcji seryjnej. Znaczy, że wymyślono produkt doskonały, w którym modyfikacji podlegają jedynie szczegóły, wyposażenie, wystrój wnętrza, awionika, koncepcja zaś nieustannie sprawdza się we wszystkich warunkach eksploatacji na całym świecie.
W Polsce.
W połowie 2006 r. w polskim rejestrze statków powietrznych znajdowały się 3 samolot Cessna T-206H. W maju 2006 r. dostarczono prosto z fabryki samolot w wersji Cessna T-206H Nav III. Dwa samoloty (SP-KWK i SP-KKW) znajdowały się w posiadaniu firmy hotelowej ”Ognisty ptak” z Węgorzewa. Służyły do przewozu gości ze Śląska na Mazury.
Konstrukcja:
Sześciomiejscowy (pilot i 5 pasażerów) górnopłat zastrzałowy.
Kabina zakryta.
Podwozie trójkołowe z kołem przednim, stałe.
Silnik- Textron Lycoming TIO-540-AJ1A o mocy 228 kW (310 KM).
Dane techniczne T-206H Nav III (wg [1]):
Rozpiętość- 10,92 m, długość- 8,62 m, wysokość- 2,92 m.
Masa własna- 1052 kg, masa użyteczna- 592 kg, masa startowa max- 1644 kg.
Zasięg max- 1300 km, czas lotu max- 6 h 20'.
Źródło:
[1] Liwiński J. ”Rejestr polskich statków powietrznych 2006”. Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 2/2006.[2] Krawcewicz K. ”Sześciomiejscówka zarobi na siebie”. Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 8/2006.