Breguet BM-4 / BM-5, 1916

Samolot bombowy. Francja.
Samolot bombowy Breguet BM-5 lotnictwa wojskowego Czechosłowacji. (Źródło: archiwum).

Latem 1915 r. francuski sztab generalny ogłosił konkurs na typowy samolot bombowy, który odpowiadałby określonym warunkom, m.in. zasięg- ponad 600 km i udźwig- ponad 300 kg. Konkurs wygrał Louis Breguet, osobiście pilotując na pokazie skonstruowany przez siebie samolot. Nie była to konstrukcja nowa, lecz przekonstruowany samolot obserwacyjny ze śmigłem pchającym z początku 1915 r. Sto takich samolotów z silnikami Canton-Unne wyprodukowała wytwórnia Andre i Eduard Michelin w Clermond-Ferrand. Nosiły one oznaczenie BUM (Breguet-Unne-Michelin), później BM, lub Breguet 2.

Samolot przedstawiony przez Bregueta na pokazie (a właściwie dwie jego wersje o różnym uzbrojeniu) różnił się od poprzednika rozpiętością płatów, podwoziem i silnikiem. Oznaczano je Breguet BM-4B2 i Breguet BM-5Ca2, lub BM-4 i BM-5. Samoloty BM-5 były uzbrojone w działko kal. 37 mm oraz jeden lub dwa karabiny maszynowe i miały stanowić eskortę w locie dla samolotu BM-4 uzbrojonego tylko w bomby. Koncepcja ta nie sprawdziła się w praktyce i oba typy samolotów użytkowano jako bombowce. Miały one mocną konstrukcję, duży udźwig i zasięg, ale były powolne i dosyć trudne w pilotażu. Na początku 1916 r. weszły do służby w kilku eskadrach francuskich i były użytkowane prawie do końca wojny. Na początku wojny kilkanaście egzemplarzy zakupiła Wielka Brytania, budując także pewną ich liczbę na licencji z brytyjskimi silnikami Sunbeam i Rolls-Royce.

W Polsce.
Prawdopodobnie w czasie na samolotach Breguet BM-4B2 latali Polacy, lotnicy w służbie lotnictwa carskiej Rosji.

Konstrukcja:

Uzbrojenie:
- BM-4- początkowo nieuzbrojone,
- BM-5- początkowo uzbrojone w działko kal. 37 mm oraz 1 lub 2 karabiny maszynowe, później 2 karabiny maszynowe. Udźwig bomb- 300 kg.

Silnik- w BM-5 rzędowy Renault o mocy 184 kW (250 KM). Śmigło pchające.

Dane techniczne BM-5 (wg [1]):
Rozpiętość- 17,58 m, długość- 7,94 m, wysokość- 3,82 m, powierzchnia nośna- 50,0 m2.
Masa własna- 1400 kg, masa użyteczna- 750 kg, masa całkowita- 2150 kg.
Prędkość max- 138 km/h, czas wznoszenia na 2000 m- 22', pułap- 4300 m, zasięg- 700 km.

Źródło:

[1] Bączkowski W. ”Samoloty bombowe I wojny światowej”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1986.
blog comments powered by Disqus