Bölkow "Phoebus", 1964

Szybowiec wyczynowy klasy standard. Niemcy.
Szybowiec wyczynowy klasy standard ”Phoebus” A1 (D-9199) użytkowany w Polsce. (Źródło: Copyright ”Polskie Stowarzyszenie Szybowcowe”).

Szybowiec Bölkow ”Phoebus” został opracowany w firmie Bölkow Entwicklungen KG jako dalsze rozwinięcie znanego szybowca o konstrukcji kompozytowej Akaflieg Stuttgart FS-24 "Phoenix". ”Phoebus” w historii szybownictwa zapisał się tym, że był to pierwszy seryjnie budowany szybowiec całkowicie zbudowany z kompozytu szklano-epoksydowego. Szybowiec opracował zespół: dr Eppler (aerodynamika), inż. Nägele (konstruk­cja) i inż. Lindner (wy­posażenie oraz próby w locie).

Na mistrzostwach szy­bowcowych NRF w 1964 r. pilot Lindner zajął na "Phaebusie" trzecie miejsce (na 51 startujących).

Wersje szybowca:
- ”Phoebus” A1- pierwsza wersja tego typu zbudowana wg ówczesnych wymogów klasy standard: brak balastu wodnego oraz stałe podwozie,
- ”Phoebus” B1- otrzymała podwozie chowane w locie,
- ”Phoebus” C- zabierała niewielką ilość balastu, wyposażona w spadochronik hamujący do wspomagania hamulców przy lądowaniu. Rozpiętość zwiększona do 17 m,
- ”Phoebus” B3- posiadała klapy i skrzydła o rozpiętości 15 m. Nie była budowana seryjnie.

W Polsce.

Na szybowcach Bölkow "Phoebus" latali również polscy szybownicy, np. Paweł Roman. Podczas Szybowcowych Mistrzostwa Świata w  South Carney (Wielka Brytania, 29.05- 13.06.1965 r.) na szybowcu ”Phoebus” loty zapoznawcze wykonali Jan Wróblewski i Edward Makula i Jerzy Popiel. Szybowiec okazał się przyjemny i po­prawny w pilotażu.

W Polsce znajdował się szybowiec Bölkow ”Phoebus” A1, który posiada niemieckie znaki rejestracyjne D-9199. Szybowiec jest własnością osoby prywatnej, zrzeszonej w Polskim Stowarzyszeniu Szybowcowym. 18.07.2013 r. w pobliżu lotniska Aeroklubu Kujawskiego w Inowrocławiu doszło do wypadku zarejestrowanego w Niemczech szybowca "Phoebus" (D-6350). Pilot, mieszkaniec powiatu bydgoskiego, w stanie ciężkim został karetką odwieziony do szpitala.

Konstrukcja:
Jednomiejscowy górnopłat wolnonośny o konstrukcji kompozytowej.
Kabina zakryta.
Usterzenie w kształcie litery T.
Podwozie jednotorowe, stałe (wersja ”Phoebus” A1) lub chowane w locie.

Dane techniczne ”Phoebus” prototyp z 1964 r. (wg [3]):
Roz­piętość- 15,0 m, dłu­gość- 7,1 m, powierzchnia no­śna- 13,16 m2.
Masa wła­sna- 220 kg, masa w locie max- 350 kg,.
Osiągi (oblicze­niowe): prędkość minimalna- 60 km/h, doskonałość max- 37 przy pręd­kości 80 km/h, opadanie minimalne- 0,65 m/s przy prędkości 80 km/h. opadanie przy prędko­ści 115 km/h- 1,0 m/s, opadanie przy prędko­ści 160 km/h- 2,0 m/s.

Dane techniczne ”Phoebus” A1 (wg [1]):
Rozpiętość- 15,0 m.
Masa własna- 210 kg, masa całkowita- 350 kg.
Prędkość dopuszczalna- 200 km/h, prędkość max w atmosferze burzliwej- 200 km/h, prędkość max holowania za samolotem- 180 km/h, prędkość max holowania za wyciągarką- 120 km/h, prędkość minimalna- 60 km/h, doskonałość- 37 przy prędkości 90 km/h.

Galeria

  • Szybowiec Bölkow  ”Phoebus” udostępniony polskim szybownikom podczas Szybowcowych Mistrzostwa Świata w  South Carney (Wielka Brytania, 1965 r.). (Źródło:  Skrzydlata Polska nr 29/1965).

Źródło:

[1] ”Polskie Stowarzyszenie Szybowcowe”.
[2] sk "Raport z wypadku szybowca Phoebus w Inowrocławiu". Lotnicza Polska.
[3] "Szybowiec klasy standard Phoebus". Skrzydlata Polska nr 33/1964.
[4] „Zwycięski powrót z Anglii”. Skrzydlata Polska nr 28/1965.

blog comments powered by Disqus