PZL W-3 "Sokół-2", od 2005
Śmigłowiec ”Sokół-2” ma być głęboko zmodernizowaną wersją śmigłowca W-3 o masie startowej 7000 kg oraz podwyższonych osiągach i parametrach eksploatacyjnych. Przywiduje się zastosowanie maksymalnie dużej ilości elementów kadłuba ze śmigłowca W-3. Śmigłowiec ma otrzymać nową awionikę, nowy 5-łopatowy wirnik nośny z piastą z łożyskami elastomerowymi, nowe przekładnie: główną, pośredniczącą i końcową oraz nowe czterołopatowe śmigło ogonowe (w układzie X). Jako napęd mają być zastosowane silniki LHTEC rodziny T-800 (przekładnia ma umożliwiać zabudowę silników rodziny Turbomeca ”Ardiden”). W celu zabudowy tych elementów zmianom miał ulec płatowiec oraz układy i instalacje. W 2009 r. najbardziej zaawansowany był program budowy wirnika nośnego, którego próby miały rozpocząć się w 2011 r. Trwały też prace nad projektem i zabudową nowego zespołu napędowego. Prowadzono również prace nad nową awioniką i zastosowaniem nowego autopilota. Przyjęty system jest tzw. systemem otwartym, co umożliwia integrację jego elementów w zależności od potrzeb użytkownika.
Przewiduje się, że śmigłowce PZL W-3 ”Sokół-2” będą budowane od nowa lub powstaną w wyniku modernizacji obecnie eksploatowanych śmigłowców z rodziny PZL W-3 ”Sokół” (w tym ”Głuszec” i ”Anakonda”).
Konstrukcja:
Śmigłowiec w klasycznym układzie jednowirnikowym ze śmigłem ogonowym.
Napęd- 2 silniki turbinowe LHTEC T-800 o mocy max 2658 kW (3615 KM) i mocy trwałej 2468 kW (3356 KM) każdy lub Turbomeca ”Ardiden”.
Dane techniczne PZL W-3 ”Sokół-2” (wg [1]):
Masa płatna- 2700 kg, masa startowa- 7000 kg.
Prędkość max- 300 km/h, prędkość przelotowa- 280 km/h, pułap zawisu poza zasięgiem wpływu ziemi- 2000 m, pułap zawisu zawis w zasięgu wpływu ziemi- 3000 m, zasięg max- 470 km.
Źródło:
[1] ”Modernizacje śmigłowca W-3 Sokół”. ”Altair. Agencja lotnicza Sp. z o.o.”