Tomark Aero SD-4 "Viper", lata 2000-ne (?)

Samolot sportowy ultralekki. Słowacja.
Użytkowany w Polsce ultralekki samolot sportowy Tomark Aero SD-4 ”Viper”. Samolot posiada słowackie znaki rejestracyjne OM-M025. (Źródło: Copyright Andrzej Skrudlik).
Ultralekki samolot sportowy zbudowany został w firmie Tomark Aero s.r.o., która znajduje się w miejscowości Prešov. Konstruktorem samolotu jest Slavo Dobrowić (stąd też SD, a 4-ka to kolejny konstrukcyjny typ).

Przeznaczony jest do lotów sportowych, turystycznych, rekreacyjnych. Wyposażenie samolotu umożliwia również jego wykorzystanie jako samolot szkolny lub holownik szybowców. Samolot jest bardzo komfortowy, a jego parametry lotne są rewelacyjne. Cała produkcja tego samolotu jest sprzedawana na zamówienie. Na samolot oczekuje się ok. 1 roku.

Licencję na samolot SD-4 ”Viper” oraz całą jego produkcję chcieli zakupić Koreańczycy. Na szczęście dla europejskich klientów producent nie wyraził zgody.

W Polsce.

W 2010 r. w Polsce znajdowały 2 samoloty Tomark Aero SD-4 ”Viper”. Jeden z nich został zakupiony w drugiej połowie 2008 r. przez Andrzeja Skrudlika. Samolot został sprowadzony bezpośrednio od producenta na Słowacji. Cały czas samolot hangarowany był w Aerloklubie Podkarpackim w Krośnie i służy do celów rekreacyjnych. Posiadał słowackie znaki rejestracyjne OM-M025. Samolot ten został rozbity 1.10.2011 r. w miejscowości Głębinów w powiecie nyskim. W katastrofie zginęły dwie osoby.

Konstrukcja:
Dwumiejscowy dolnopłat wolnonośny o konstrukcji metalowej.
Skrzydło prostokątne, jednodźwigarowe z pomocniczym dźwigarkiem, wyposażone w lotki oraz klapy. Skrzydła posiadają kompozytowe końcówki.
Kadłub o konstrukcji półskorupowej. Usterzenie ogonowe stanowi integralną część kadłuba. Kabina zakryta.
Usterzenie klasyczne, wolnonośne.
Podwozie trójkołowe z kołem przednim, stałe.

Instalacje: elektryczna.

Silnik- Rotax 912ULS o mocy 74 kW (100 KM).

Dane techniczne SD-4 ”Viper” (wg [5]):
Rozpiętość- 8,5 m, długość- 6,4 m, wysokość- 2,2 m, powierzchnia nośna- 10,965 m2.
Masa własna- 285 kg, masa startowa max- 550 (wg [3]- 450) kg.
Prędkość dopuszczalna- 240 km/h, prędkość przelotowa- 200 km/h, prędkość przeciągnięcia- 85 km/h, prędkość przeciągnięcia na klapach- 65 km/h, wznoszenie- 6,5 m/s, pułap- 5000 m, zasięg- 750 km, czas lotu- 4,5 h.

Źródło:

[1] ”motoAllegro”
[2] ”Pilotmix.Com. Microlight/Ultralight Aircraft Information Database”
[3] ”TOMARKAERO.com”
[4] E-mail od Andrzeja Skrudlika z dnia 29 lipca 2010.
[5] ”Dokumentacja techniczna samolotu Tomark Aero SD-4 ”Viper””.
[6] bp "Wypadek samolotu Tomark Viper SD-4". "Lotnicza Polska"
blog comments powered by Disqus