Sokalski-Baszniak-Siemiuła samolot, 1911
(Szybowiec trzech ze Lwowa)
Uczniowie gimnazjum realnego we Lwowie, Aleksander Sokalski, Kazimierz Baszniak i Włodzimierz Siemiuła, zaprojektowali i zbudowali w 1910 r. samolot. Wcześniejsze źródła, np. [2] podawały, że był to szybowiec, czasami w piśmiennictwie polskim określanego mianem "szybowca trzech ze Lwowa". Przez zimę 1910/1911 r. był on przechowywany w garażu inż. Rubczyńskiego. Z braku silnika ku ozdobie z przodu zamocowano na gwoździu małe śmigiełko.
Zimą 1910/1911 r. samolot przechowywany był w garażu inż. Władysława Rubczyńskiego. Wiosną 1911 r. konstruktorzy zamierzali podjąć próby samolotu w locie. Nie starczało im jednak środków finansowych na jego ukończenie, dopiero wiosną 1911 r. podjęli starania o zakup silnika lotniczego we Francji. Oczekując na jego sprowadzenie, ku ozdobie płatowca, umieścili z przodu małe śmigiełko i zabawiali się ciągając aparat po podwórzu. Nigdy go nie wykończyli.
Wygląd jego nie rokował nadziei na poprawne loty.
Konstrukcja:
Jednomiejscowy górnopłat o konstrukcji drewnianej.
Płat prostokątny, dwudźwigarowy, kryty płótnem, usztywniony linkami do kadłuba.
Kadłub w postaci kraty z listew. Dół kadłuba z dwóch listew, do których zamocowano siodełko i podwozie.
Usterzenie poziome ze statecznikiem i sterem. Ostatnie pole kraty kadłuba pokryto płótnem. Pełniło rolę statecznika pionowego.
Podwozie stałe. Amortyzowane podwozie, główne- dwukołowe z kołami na wspólnej osi, tylne- jednokołowe, z kołem ułożyskowanym między dolnymi listwami kadłuba.
Silnik- brak danych.
Dane techniczne (wg [1]):
Rozpiętość- 4,5 m, długość- 6 m, wysokość- 1,5 m, powierzchnia nośna- ok. 9,0 m2.
Masa własna- 75 (wg [3]- 35) kg, masa użyteczna- 75 kg, masa całkowita- 150 (wg [3]- 100) kg.
Źródło:
[1] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze do 1939”. Tom 1. Wydawnictwo STRATUS. Sandomierz 2004.[2] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1977.
[3] Januszewski S. "Pionierzy. Polscy pionierzy lotnictwa 1647- 1918. Tom 1". Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2017.