TS "Iskra 2", 1963

Projekt samolotu treningowego. Polska.
Jedna z pięciu propozycji samolotu ”Iskra 2”. Wersja dwusilnikowa z silnikami jeden nad drugim. (Źródło: Glass A „Problemy rozwoju samolotu TS-11 Iskra”. Polska Technika Lotnicza nr 3/2004).

W 1963 (wg [2]- 1965) r. prof. mgr inż. Tadeusz Sołtyk, po przerwaniu prac nad samolotem TS-16 ”Grot”, opracował w Instytucie Lotnictwa propozycję samolotu treningowego TS ”Iskra 2” w pięciu wersjach:
- wersja 2- z jednym silnikiem o ciągu 1000 kG,
- wersja 2a- z jednym silnikiem o ciągu kG,
- wersja 3- z jednym silnikiem o ciągu 1350 kG,

oraz dwie wersje za skośnymi skrzydłami i usterzeniem, z silnikami umieszczonymi jeden nad drugim :
-wersja 4- z dwoma silnikami o ciągu 1000 kG każdy,
-wersja 5- z dwoma silnikami o ciągu 1600- 2200 kG każdy.

Propozycje te nie wywołały zainteresowania ze strony wojska ani przemysłu. Był to bowiem schyłkowy koniec rządów Gomółki, który chciał zlikwidować krajowy przemysł lotniczy.

Źródło:

[1] Morgała A. ”Kierunki rozwoju samolotów wojskowych w Polsce w drugiej połowie XX w”. ”Lotnictwo stulecie przemiany”. Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2003.
[2] Glass A „Problemy rozwoju samolotu TS-11 Iskra”. Polska Technika Lotnicza nr 3/2004.
[3] Glass A. "Samoloty których nie było". Skrzydlata Polska nr 4/1995.
blog comments powered by Disqus