Airbus A 350, 2013

Samolot komunikacyjny. Międzynarodowy.
Oblot pierwszego egzemplarza samolotu pasażerskiego Airbus A350-900, 14.06.2013 r. (Źródło: Don-vip via "Wikimedia Commons").

Samolot Airbus A350 opracowany został przez koncern Airbus jako odpowiedź na samolot Boeing 787 ”Dreamliner”. W lipcu 2004 r. Rada Nadzorcza konsorcjum Airbus wyraziła zgodę na uruchomienie programu, który miałby stanowić przeciwwagę dla nowego Boeinga, natomiast 10.12.2004 r. ogłoszono oficjalnie, ze Airbus pracuje nad nowym samolotem. Natomiast w październiku 2005 r. poinformowano o rozpoczęciu przygotowań do uruchomienia produkci seryjnej. A350 miał być kompilacją sprawdzonego płatowca A330-200/-300, z nowszym typem silników oraz z nowym systemem fly by wire i kompozytami pochodzącymi z samolotu Airbus A380. Największą zmianą w porównaniu z A330 miało być nowe skrzydło o konstrukcji kompozytowo-metalowej. Poprawione własności aerodynamiczne skrzydła miały pozwolić na zmniejszenie zużycia paliwa i zwiększenie zasięgu. W konstrukcji płatowca wzrośnie udział masowy materiałów kompozytowych, wg wstępnych założeń miał wynosić ponad 30%. Zespół napędowy miały stanowić najnowocześniejsze konstrukcje, opracowywane dla Boeing 787 ”Dreamliner”- General Electric GEnX 72A1 oraz Rolls-Royce ”Trent 1000”.

Przewidywano budowę dwóch wersjach: A350-800, która w konfiguracji trzyklasowej posiada 245 miejsc i zasięg 15900 km, który będzie zabierał 285 pasażerów i dysponował zasięgiem wynoszącym 13 900 km. Rozpoczęcie budowy samolotu przewidywano w 2006 r. i wprowadzenie samolotu do służby w 2008 r.. Według innych informacji oblot A350 będzie możliwy w 2008 r., a wejście do eksploatacji w 2009 r. 21.12.2004 r. hiszpańskie towarzystwo Air Europa ogłosiło decyzję o zakupie 10 samolotów A350-800 z opcją na kolejne 2 maszyny. Dostawy maszyn przewidziano na lata 2010-2012. Do połowy października 2005 r. zebrano zamówienia na 130 egz.

W Polsce.

W latach 2004-2005 samolot Airbus A350 był brany pod uwagę jako następca samolotów Boeing 767 Polskich Linii Lotniczych ”Lot”. Ostatecznie, we wrześniu 2005 r., został jednak wybrany samolot konkurencyjny- Boeing 787 ”Dreamliner”.

Konstrukcja:

Napęd- 2 silniki

Dane techniczne:

Źródło:

[1] (SBW) ”Konkurs LOT-u na samolot dla linii europejskich”. Lotnictwo nr 9/2005.
[2] Brzeg-Wieluński S. ”Dreamliner dla PLL LOT”. Lotnictwo nr 10/2005.
[3] (SBW) ”Program A350 wystartował”. Lotnictwo nr 10/2005.
blog comments powered by Disqus