Schleicher Ka 7 (K 7) "Rhönadler", ok. 1957

Szybowiec treningowy. Niemcy.
Szybowiec treningowy Schleicher Ka 7 ”Rhönadler” (D-5464) Polskiego Stowarzyszenia Szybowcowego. (Źródło: Copyright ”Polskie Stowarzyszenie Szybowcowe”).

Szybowiec treningowy Ka 7 "Rhönadler" (w literaturze spotykane są oznaczenia: Schleicher K 7 lub Kaiser Ka 7) został skonstruowany w 1957 r. w zakładach Alexander Schleicher GmbH & Co. Konstruktorem szybowca był Rudolf Kaiser. Stanowił rozwój poprzedniej konstrukcji- Ka-2 "Rhönschwalbe". Zachowano skrzydło i usterzenie, do których zaprojektowano nowy kadłub o konstrukcji kratownicowej z rur stalowych pokrytych płótnem. W konstrukcji skrzydeł i kadłuba zastosowano niewielką ilość elementów wykonanych z kompozytu szklanego. Podstawowe wymiary szybowca pozostały takie same. Masa szybowca Ka 7 nieznacznie wzrosła, co jednak nie wpłynęło na właściwości lotne.

Osłona kabiny była początkowo wykonana jako szkielet z rur stalowych i pokryta oddzielnymi kawałkami plastiku. Wkrótce zastosowano odpowiednio ukształtowaną osłonę kroplową.

W 1957 r., po przeprowadzeniu prób w locie i uzyskaniu certyfikatu została podjęta produkcja seryjna. Do 1966 r. powstało 511 egz. Szybowce Ka 7 były eksportowane, m.in. do: Australii, Belgii, Holandii, USA i Włoch.

Następcą Ka 7 był szybowiec Schleicher ASK-13 (Ka-13).

W Polsce.

Na szybowcach Schleicher Ka 7 latali również polscy szybownicy:
-latem 1959 r. inż. Ryszard Witkowski i inż. Grzegorz Świderski przebywali w Finlandii w wyniku umowy o bezdewizowej wymianie pilotów pomiędzy aeroklubami w Warszawie i Lahti. Na lotnisku aeroklubu Lahti w Vesihevma wykonywali wówczas loty zapoznawcze na szybowcach dwumiejscowych Schleicher Ka 7 "Rhönadler" i Schleicher Ka 4 "Rhönlerche II" oraz jednomiejscowym polskim szybowcu SZD-8 "Jaskółka",
- Christoph Matkowski,
- Jarek Mosiejewski- pilot szybowcowy wyszkolony w Aeroklubie Białostockim, od lat 1990-tych mieszka w Australii i na szybowcu tego typu latał w połowie lat 1990-tych w Geelong Gliding Club.

W kwietniu 2006 r. Polskie Stowarzyszenie Szybowcowe zakupiło w Niemczech szybowiec Ka 7 ”Rhönadler” o znakach rejestracyjnych D-5464. W dniach 8-9.07.2006 r. wykonano pierwsze loty na szybowcu (łącznie 7 lotów w czasie 6 h 26'). Ka 7 okazał się bardzo prostym i przyjemnym w pilotażu szybowcem. Pod koniec lipca 2006 r. wykonano pierwszy przelot na trasie Włocławek- Ciechocinek- Włocławek o długości ok. 80 km.

W dniu 1.01.2016 r. w polskim rejestrze statków powietrznych znajdował się 1 szybowiec Schleicher Ka 7.

Konstrukcja:
Dwumiejscowy wolnonośny górnopłat o konstrukcji mieszanej.
Płat o konstrukcji drewnianej, pokryty płótnem. Wyposażony w lotki oraz hamulce aerodynamiczne.
Kadłub konstrukcji kratownicowej, spawanej z rur stalowych. Pokrycie płótnem. Kabina zakryta.
Podwozie jednotorowe, stałe.

Dane techniczne Ka 7 (wg [2]):
Rozpiętość- 16,0 m, długość- (wg [3]- 8,15) m, powierzchnia nośna- (wg [3]- 17,56) m2.
Masa własna- 313 (wg [3]- 280) kg, masa całkowita- 480 kg.
Prędkość dopuszczalna- 170 km/h, prędkość max w atmosferze burzliwej- 130 km/h, prędkość max holowania za samolotem- 130 km/h, prędkość max holowania za wyciągarką- 100 km/h, prędkość minimalna- 59 km/h, doskonałość max- 26 przy prędkości 85 (wg [3]- 80) km/h, opadanie minimalne- (wg [3]- 0,8 m/s przy prędkości 68 km/h).

Źródło:

[1] kpk ”Stowarzyszenie szybowników”. Przegląd Lotniczy Aviation Revue” nr 5/2006.
[2] ”Polskie Stowarzyszenie Szybowcowe”
[3] Simons Martin "Sailplanes 1945-1965". Wydawnictwo EQIP Werbung & Verlag GmbH. 2006.
[4] Szybowcowa Kadra Narodowa.
[5] Jarek Mosiejewski - informacje.
[6] Witkowski R. "Warszawiacy w kraju tysiąca jezior". Skrzydlata Polska nr 39/1959.
[7] Liwiński J. ”Rejestr polskich statków powietrznych 2016”. Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 2/2016.

blog comments powered by Disqus