Robin HR.100 "Safari" ("Tiara"), 1969

Samolot turystyczny, dyspozycyjny. Francja.
Samolot turystyczny Robin HR.100 ”Safari” (SP-KMX). (Źródło: Copyright Krzysztof Godlewski- ”airfoto.pl”).

Samolot turystyczny lub dyspozycyjny Robin HR.100 "Tiara" został oblatany 18.11.1972 r. Był produkowany seryjnie.

W 1974 r. na samolocie Robin HR.100 "Safari" pilot Wilfried Gerke (Niemiec) przeleciał Atlantyk w kierunku zachodnim, bez użycia dodatkowych zbiorników paliwa.

W Polsce.

W 2006 r. został sprowadzony do Polski samolot Robin HR.100-210, który otrzymał znaki rejestracyjne SP-KMX.

Konstrukcja:
Cztero- pięciomiejscowy dolnopłat o konstrukcji metalowej z elementami laminatowymi (nie pracującymi).
Skrzydła o profilu NACA-64A515 (modyfikowany na krawędzi przedniej dla lepszych własności w locie z małą prędkością).
Kabina zakryta. 
Podwozie trójkołowe z kołem przednim, chowane w locie.

Silnik:
HR.100 "Tiara"- Teledyne-Continental "Tiara" o mocy 210-235 kW (285-320 KM).

Dane techniczne HR.100 "Tiara" (wg [2]):
Rozpiętość- 9,08 m, długość- 7,59 m, wysokość- 2,25 m. powierzchnia nośna- 15.2 m2.
Masa własna- 800 kg, masa całkowita max- 1370 kg.
Prędkość max- 335 km/h, prędkość minimalna- 88-112 km/h, wznoszenie- 7,6 m/s, pułap- 6000 m, zasięg- 1525 km, zasięg z 3 pasażerami- 2 250 km, rozbieg- 290 m, dobieg- 350 m.

Galeria

  • Przekrój perspektywiczny samolotu Robin HR.100 ”Tiara”. (Źródło: Aviation Magazine via Skrzydlata polska nr 4/1975).

Źródło:

[1] Liwiński J. ”Co lata na polskim niebie, rejestr 2007”. Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 2/2007.
[2] "Samolot dyspozycyjny i turystyczny Robin HR.100 Tiara". Skrzydlata Polska nr 4/1975.
blog comments powered by Disqus