AGO C-II, 1915

Samolot rozpoznawczy. Niemcy.
Samolot rozpoznawczy AGO C-II w barwach niemieckiego lotnictwa wojskowego. (Źródło: Gray P., Thetford O. ”German Aircraft of the First World War”. Doubleday & Company, Inc. Garden City. New York 1970).

Samolot AGO C-II został zbudowany w 1915 r.

W Polsce.

Jeden płatowiec AGO C-II pozostawiony w starym hangarze na poligonie w Chojnicach został odnaleziony przez oddział Wojska Polskiego 31.01.1920 r. podczas zajmowania tej miejscowości. Płatowiec bez silnika został przejęty przez 12 Sekcję zdobyczy O. IV Frontu Wielkopolskiego. Ze względu na małą wartość użytkową nie był wyremontowany. Gondolę i belki ogonowe wojsko przekazało 7.03.1927 r. jako eksponaty do LOPP w Toruniu.

Konstrukcja:

Uzbrojenie- 1 ruchomy karabin maszynowy obserwatora. Udźwig bomb- 50 kg.

Silnik- rzędowy, 6-cylindrowy, chłodzony cieczą Benz Bz-IV o mocy 147 kW (200 KM) (wg [2]- Benz Bz-IV o mocy 162 kW).

Dane techniczne AGO C-II (wg [1]):
Rozpiętość- 14,5 m, długość- 9,84 m, wysokość- 3,5 (wg [2]- 3,2) m, powierzchnia nośna- 40,0 (wg [2]- 40,8) m2.
Masa własna- 1360 (wg [2]- 845) kg, masa użyteczna- 586 (wg [2]- 515) kg, masa całkowita- 1940 (wg [2]- 1360) kg.
Prędkość max- 145 (wg [2]- 137) km/h, prędkość przelotowa- km/h, czas wznoszenia na 1000 m- , pułap- 4500 m, zasięg- (wg [2]- 580) km, czas lotu- (wg [2]- 4 h).

Galeria

  • Samolot dwukadłubowy AGO C-II w widoku z boku. (Źródło: archiwum).
  • Samolot rozpoznawczy AGO C-II. (Źródło: archiwum).
  • AGO C-II, rysunek w rzutach. (Źródło: www.airwar.ru).

Źródło:

[1] Morgała A. ”Samoloty wojskowe w Polsce 1918-1924”. Wyd. Bellona; Wyd. Lampart. Warszawa 1997.
[2] Bączkowski W. ”Samoloty bombowe I wojny światowej”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1986.
blog comments powered by Disqus