Aeros "Sky Ranger", 1998
Samolot ultralekki ”Sky Ranger” został zaprojektowany w 1991 r. przez Philippe Prevot i początkowo był produkowany we Francji. W 1998 r. produkcja została przeniesiona na Ukrainę, gdzie firma Aeros, znana przede wszystkim z produkcji lotni i skrzydeł motolotniowych, podjęła produkcję na licencji francuskiej i oferuje do sprzedaży w zestawach do samodzielnego montażu (kit). Jest to bardzo ciekawa konstrukcja, do 2006 r. zbudowano ok. 900 egzemplarzy. Ich zaletą jest niska cena i możliwość samodzielnego montażu bez specjalnych narzędzi ani umiejętności warsztatowych.
Niezwykła łatwość pilotażu w połączeniu z dużą statecznością i odpornością na trudne warunki terenowe sprawia, że samolot ten jest idealny dla początkujących pilotów, a sukcesy sportowe (jest jedynym samolotem ultralekkim, na jakim po raz piąty, w 2007 r., sięgnięto po tytuł Mistrza Świata!) świadczą o jego bardzo dobrych własnościach aerodynamicznych.
W Polsce.
Firma Kompol s.c. oferuje samoloty ”Sky Ranger”w całości (gotowe do lotu) lub w zestawach do samodzielnego montażu. Montowano w niej samoloty ”Sky Ranger” wyposażone w podwozie z kółkiem przednim oraz w układzie klasycznym z kółkiem ogonowym.
Konstrukcja:
Dwumiejscowy górnopłat zastrzałowy o konstrukcji metalowej.
Konstrukcję szkieletowa z rur duralowych pokrytych dakronem.
Podłoga i część przednia samolotu, osłaniająca silnik wykonana z kompozytu. Kabina zakryta z miejscami obok siebie. Za siedzeniami, powyżej zbiornika paliwa znajduje się bagażnik o pojemności 60 dm³.
Usterzenie w układzie klasycznym.
Podwozie trójkołowe z kółkiem przednim lub w układzie klasycznym, stałe. Podwozie główne stanowi belka duralowa, zapewniająca odpowiednią amortyzację. Koła podwozia głównego zaopatrzone w hamulce tarczowe. Amortyzację przedniego koła zapewniają gumowe przekładki. Firma Kompol opracowała kompozytowe narty, które nakłada się na koła.
Wyposażenie- zestaw przyrządów pilotażowo- nawigacyjnych i kontroli pracy silnika, radiostacja.
Wyposażenie opcjonalne- rakietowy system ratowniczy.
Silnik- 2 -cylindrowy, rzędowy, chłodzony powietrzem Rotax 503 o mocy 37 kW (50 KM) lub 2 -cylindrowy, rzędowy, chłodzony cieczą Rotax 582 o mocy 47 kW (64 KM) lub 4 -cylindrowy, w układzie bokser, chłodzony cieczą i powietrzem Rotax 912 o mocy 58 kW (80 KM) albo Rotax 912 S o mocy 74 kW (100 KM).
Śmigła trójłopatowe, drewniane lub kompozytowe, ze wzmacnianą krawędzią natarcia i skokiem zmiennym na ziemi.
Zbiornik paliwa o pojemności 60 lub 72 l zamocowany za siedzeniami.
Dane techniczne ”Sky Ranger” (wg [3]):
Rozpiętość- 9,5 m, długość- 5,5 m, wysokość- 2,4 m, powierzchnia nośna- 14,1 m2.
Masy i osiągi:
Silnik |
Moc |
Masa |
Masa |
Masa |
Prędkość |
Prędkość |
Prędkość |
Wznoszenie |
Doskonałość |
[kW (KM)] |
[kg] |
[kg] |
[kg] |
[km/h] |
[km/h] |
[km/h] |
[m/s] |
||
Rotax 503 |
37 (50) |
215 |
235 |
450 |
195 |
120 |
61 |
2,5 |
10 |
Rotax 582 |
47 (64) |
235 |
215 |
450 |
195 |
130 |
61 |
4 |
10 |
Rotax 912 |
58 (80) |
260 |
190 |
450 |
195 |
140 |
61 |
5 |
10 |
Rotax 912 |
74 (100) |
265 |
185 |
450 |
195 |
150 |
61 |
6 |
10 |
Galeria
Źródło:
[1] Reklama. Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 4/2006.
[2] Krawcewicz K. ”Sky Ranger na nartach”. Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 4/2006.
[3] Kompol s.c..
[4] Ogłoszenia - Sprzedam, kupię na OLX.pl.