Potez VIII, 1920

Samolot szkolny i sportowy. Francja.
Samolot szkolny i sportowy Potez VIII. (Źródło: archiwum).
Samolot Potez VIII opracowany został w firmie Société des Aéroplanes Henry Potez w MéauIte Somme.

W Polsce.

W 1924 r. Polska Wojskowa Misja Zakupów zakupiła dla celów doświadczalnych jeden samolot Potez VIII. Dostarczony został w grudniu 1924 r. Wypróbowany w WCBL został zdyskwalifikowany jako szkolny z powodu zbyt delikatnej konstrukcji i słabego silnika. Przydzielono go do eskadry Treningowej WCZL, a 28.01.1925 r. przekazano do użytku ZG Ligi Obrony Powietrznej Państwa. Loty na nim wykonywał najczęściej Sekretarz Generalny ppłk pil. January Grzędziński. W 1930 r został przekazany do Lubelskiego Klubu Lotniczego, gdzie był używany przez dwa sezony lotne.

Konstrukcja:
Dwumiejscowy dwupłat o konstrukcji drewnianej.
Kabiny odkryte.
Podwozie klasyczne, stałe.

Silnik- 6- cylindrowy, gwiazdowy, chłodzony powietrzem Anzani 6AB o mocy 44-52 kW (60-70 KM). Śmigło dwułopatowe.

Dane techniczne Potez VIII (wg [1]):
Rozpiętość- 8,00 m, długość- 5,27 m, powierzchnia nośna- 20,0 m2.
Masa własna- 337 kg, masa użyteczna- 225 kg, masa całkowita- 562 kg.
Prędkość max- 120 km/h, prędkość minimalna- 45 km/h, pułap- 2000 m, czas wznoszenia na 1500 m - 13’, czas lotu- 2 h.

Galeria

  • Potez VIII z oznaczeniem LOOP nr 1 o nazwie własnej ”Syrena”. (Źródło: forum.odkrywca.pl).
  • Ten sam Potez VIII już ze znakami P-P OLA. (Źródło: forum.odkrywca.pl).
  • Potez VIII użytkowany w Polsce. (Źródło: forum.odkrywca.pl).

Źródło:

[1] Morgała A. ”Samoloty wojskowe w Polsce 1924-1939”. Wyd. Bellona. Warszawa 2003.
blog comments powered by Disqus