Poduszkowiec Centralnego Biura Konstrukcyjnego Urządzeń Budowlanych, 1962

Poduszkowiec transportowy. Polska.
Zjawiskiem poduszki powietrznej zainteresowano się bliżej w Polsce w 1958 r. Na początku 1959 r. w Instytucie Lotnictwa zespół kierowany przez mgr. inż. Jerzego Bienia rozpoczął stałe badania nad szeregiem modeli latających na zasadzie tego zjawiska. Pozwoliło to na dokonanie oceny wpływu różnych parametrów. Na podstawie przeprowadzonych badań zbudowany został w IL poduszkowiec doświadczalny.

W 1962 r. Jerzy Bień zaprojektował inny pojazd, już o charakterze użytkowym, na zlecenie Centralnego Biura Konstrukcyjnego Urządzeń Budowlanych. Była to platforma transportowa z silnikiem SHL-175, o mocy 5,9 kW (8 KM) do wytwarzania poduszki powietrznej. Poduszkowiec ten miał postać platformy kierowanej przez idącego za nim kierowcę i spełniać ma zadanie taczek mogących się poruszać w terenie w trudnych warunkach robót budowlanych, melioracyjnych itp. Poduszkowiec CBKUB był prezentowany publiczności podczas pokazów śmigłowcowych przed Pałacem Kultury i Nauki w Warszawie, w październiku 1962 r.

Konstrukcja:

Silnik- SHL-175 o mocy 5,9 kW (8 KM).

Dane techniczne:

Źródło:

[1] Morgała A. ”Polskie samoloty wojskowe 1945-1980”. Wydawnictwo MON. Warszawa 1980.
[2] Praca zbiorowa ”Konstrukcje lotnicze Polski Ludowej”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1965.
blog comments powered by Disqus