Offierski motoszybowiec, 1969

Motoszybowiec amatorski. Polska / Kanada.
Motoszybowiec Michała Offierskiego. (Źródło: via Konrad Zienkiewicz).

W II połowie lat 1960- tych zamieszkały w Kanadzie polski pilot i konstruktor- amator Michał Offierski wraz. z Rezakiem, dysponując poniemieckim szybowcem typu Grunau ”Baby II” zbudował motoszybowiec własnego pomysłu.

Szybowiec został poddany gruntownej przebudowie. Wykorzystano z niego skrzydła, usterzenie i tył kadłuba. Dodano nowo skon­struowany przód kadłuba, podwozie i zabudowę napędu. Do napędu zastosował silnik samochodowy Volkswagen.

Został oblatany prawdopodobnie w 1969 r. Motoszybowiec używany był do lotów turystycznych.

Konstrukcja:
Jednomiejscowy górnopłat zastrzałowy o konstrukcji drewnianej.
Kabina odkryta.
Podwozie klasyczne, stałe. Podwozie główne amortyzowane krążkami gumowymi.

Silnik- samochodowy Volkswagen VW 1200 o mocy 22 kW (30 KM), śmigło ciągnące.

Dane techniczne (wg [2]):
Rozpiętość- 13,5 m, powierzchnię nośną- 14,2 m2.
Prędkość ekonomiczna- (wg [1]- 60) km/h, wznoszenie- 1,5 m/s, pułap- 2400 (wg [1]- 3500- 4000) m, opadanie- 1,4 m/s.

Galeria

  • Motoszybowiec Michała Offierskiego w locie. (Źródło: ”Polskie konstrukcje lotnicze 1939-1954”. Tom 5).
  • Motoszybowiec Michała Offierskiego w locie. (Źródło: ”Polskie konstrukcje lotnicze 1939-1954”. Tom 5).
  • Kabina i zespół napędowy motoszybowca. (Źródło: ”Polskie konstrukcje lotnicze 1939-1954”. Tom 5).
  • Motoszybowiec Michała Offierskiego. (Źródło: ”Polskie konstrukcje lotnicze 1939-1954”. Tom 5).

Źródło:

[1] Borzęcki J. ”Na własnych skrzydłach”. Zakład Narodowy im. Ossolińskich. Wrocław, Warszawa, Kraków, Gdańsk 1980.
[2] Glass A., Kubalańca J. "Polskie konstrukcje lotnicze 1939- 1954". Tom 5. Wydawnictwo STRATUS. Sandomierz 2013.
blog comments powered by Disqus