Warning: filemtime(): stat failed for //tmp/templates_c/%%25^25E^25E0F81D%%tpl_top%3A23.php in /lib/smarty/Smarty.class.php on line 1410

Warning: filemtime(): stat failed for //tmp/templates_c/%%6E^6E4^6E4E713C%%tpl_head%3A23.php in /lib/smarty/Smarty.class.php on line 1410
samolotypolskie.pl - Moldenhawer Andrzej
Warning: filemtime(): stat failed for //tmp/templates_c/%%01^013^01360D26%%tpl_body%3A23.php in /lib/smarty/Smarty.class.php on line 1410

Warning: filemtime(): stat failed for //tmp/templates_c/Search^%%3A^3A2^3A210559%%module_db_tpl%3ASearch%3Bdisplaysearch.php in /lib/smarty/Smarty.class.php on line 1410

Warning: filemtime(): stat failed for //tmp/templates_c/Products^%%D8^D83^D83463A3%%module_db_tpl%3AProducts%3Bdetail_samoloty.php in /lib/smarty/Smarty.class.php on line 1410

Moldenhawer Andrzej

Andrzej Moldenhawer (z prawej) podczas prac przy poduszkowcu SMT. (Źródło: Skrzydlata Polska nr 16/1964).

Andrzej Moldenhawer był niezwykłym człowiekiem- ogarniętym pasją tworzenia rzeczy nietypo­wych, niepopularnych i na pozór nikomu nie­potrzebnych. Jeszcze jako student sław­nej Szkoły Inżynierskiej im. H. Wawelberga i S. Rotwanda, prowadził pionierskie prace z małymi silnikami pulsacyjnymi. Później zainicjował i zbudował sa­mochód sportowo- wyścigowy, potem długo i dzielnie pływał na ślizgaczach wodnych, aż w końcu poświęcił się poduszkowcom, publiku­jąc sporą ilość artykułów na ten temat oraz budując szereg modeli doświadczalnych.

W 1955 r. w Instytucie Lotnictwa powstał projekt przeróbki dwumiejscowego szybowca wyczynowego SZD-9 ”Bocian” na doświadczalną odmianę SZD-9 ”Bocian Puls”- motoszybowiec z napędem za pomocą czterech bezzaworowych silników pulsacyjnych, które zostały skonstruowane i przebadane w pracowni Stanisława Wójcickiego. Projekt ”Bociana Puls” opracowali mgr inż. Justyn Sandauer i mgr inż. Andrzej Moldenhawer.

Na początku 1964 r. w warszawskiej Stacji Młodych Techników został zbudowany, przez grupę pod kierunkiem mgr. inż. Andrzeja Moldenhawera, pierwszy polski poduszkowiec osobowy SMT. pod koniec lat 1970-tych opracował projekt poduszkowca rolniczego Ursynów M-6, zbudowany w Instytucie Lotnictwa, został oblatany w 1971 r. W 1976 r. członkowie Klubu Wy­nalazców w Domu Młodego Technika w Warszawie zbudowali, pod jego kierunkiem, kilka lotni- określanych jako "lotnie młodzieżowe". W 1977 r. w czasopiśmie Młody Technik opublikowane zostały plany budowy tej lotni.

Konstrukcje:
SZD-9 ”Bocian Puls”, 1956, motoszybowiec doświadczalny.
SMT, 1964, poduszkowiec osobowy.
Ursynów M-6, 1971, poduszkowiec doświadczalny.
Lotnia Młodego Technika ("lotnia młodzieżowa"), 1976, lotnia.

Źródło:

[1] Morgała A. ”Polskie samoloty wojskowe 1945-1980”. Wydawnictwo MON. Warszawa 1980.
[2] Królikiewicz T. ”Samoloty i śmigłowce Instytutu Lotnictwa. Różne konstrukcje”. Lotnictwo nr 3/2006.
[3] Moldenhawer A. "Budujemy lotnię". Młody Technik nr 3/1977.
[4] Moldenhawer A. "Ursynów M-6 już lata". Młody Technik nr 11/1971.
[5] Elsztein P. "Jak pilotowałem poduszkowiec SMT". Skrzydlata Polska nr 16/1964.
blog comments powered by Disqus