Lloyd C-II, 1915

Samolot rozpoznawczy, bombowy. Austro-Węgry.
Samolot rozpoznawczy Lloyd C-II lotnictwa Austro-Węgier (Źródło: archiwum).

Samolot wielozadaniowy Lloyd C-II został opracowany w 1915 r. w zakładach Ungarische Lloyd Flugzeug und Motorenfabrik w Aszod na Węgrzech. Dodatkowo produkcją z licencji zajęły się zakłady Wiener Karosserie und Flugzeugfabrik Dr. W. V. Gutman (WKF). Łącznie zbudowano ok. 100 samolotów tego typu. Wyróżniał się on płatami o malejącej ku końcom cięciwie (znaczny skos krawędzi natarcia).

Był to samolot solidny, mający dobre wznoszenie. Był szeroko stosowany w lotnictwie wojskowym Austro-Węgier, zwany popularnie "bo­cianem".

W Polsce.

Na samolotach Lloyd C-II latali również Polacy, lotnicy w służbie Monarchii Austro-Węgierskiej:
- od 1.02.1916 r. w kompanii lotniczej Flik 14 wykonywał loty obserwator Kazimierz Schmidt. W dniu 26.06.1916 r. załoga, w której składzie był Kazimierz Schmidt, lecąc na samolocie Lloyd C-II nr 42.52 została zaatakowana przez dwa rosyjskie samoloty typu Farman. Celny ostrzał z kaemu, prowadzony przez Schmidta spowodował, że obie rosyjskie maszyny zostały zmuszone do przymusowego lądowania.

Wg [2]- w listopadzie 1918 r. został przejęty w Krakowie samolot Lloyd C-II. Samolot używany był z ”krakowskimi” znakami rozpoznawczymi. Wg [4]- polskie lotnictwo wojskowe posiadało nie więcej niż 3 samoloty tego typu.

Konstrukcja:
Dwumiejscowy dwupłat o konstrukcji drewnianej.
Płaty o konstrukcji drewnianej, pokryte sklejką. Lotki pokryte płótnem.
Kadłub konstrukcji drewnianej, pokryty sklejką. Kabina odkryta.
Podwozie klasyczne stałe.

Uzbrojenie- początkowo nieuzbrojony, później 1 ruchomy karabin maszynowy obser­watora typu Schwarzlose. Udźwig bomb- 90 kg.

Silnik- rzędowy Hiero o mocy 108 kW (145 KM) lub Austro-Daimler o mocy 120 kW (160 KM).

Dane techniczne Lloyd C-II (wg [1]):
Rozpiętość- 14,0 m, długość- 9,0 (wg [4]- 8,58) m, wysokość- 3,4 m, powierzchnia nośna- 38,0 (wg [4]- 48,0) m2.
Masa własna- 905 (wg [4]- 850) kg, masa użyteczna- 495 kg, masa całkowita- 1400 (wg [4]- 1350) kg.
Prędkość max- 128 km/h, wznoszenie- (wg [4]- 2,6) m/s, pułap- 3000 (wg [4]- 3000-3500) m, zasięg- 400 (wg [4]- 250) km, czas lotu- 2 h 30'.

Źródło:

[1] Bączkowski W. ”Samoloty bombowe I wojny światowej”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1986.
[2] Kowalski T. J. ”Godło i barwa w lotnictwie polskim”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1981.
[3] Butkiewicz J. ”Kazimierz Schmidt”. Lotnictwo z szachownicą nr 13.
[4] Chołoniewski K., Bączkowski W. "Samoloty wojskowe obcych konstrukcji 1918-1939. Tomik 1". Seria "Barwa w lotnictwie polskim" nr 6. Wydawnictwa Komunikacji i Łączności. Warszawa 1987.
blog comments powered by Disqus