Farman F-40, 1915
("Morfar", "Morfa")

Samolot rozpoznawczy. Francja.
Samolot rozpoznawczy Farman F-40. (Źródło: archiwum).

W połowie 1916 r. lotnictwo carskiej Rosji zakupiło ok. 20 samolotów Farman F-40. W Rosji samoloty nosiły nazwy "Morfar" i "Morfa". Nie był produkowany na licencji w Rosji. Samoloty te, napędzane silnikami Renault o mocy 110 kW (150 KM), zostały uznane za nieprzydatne do celów wojskowych i używane były jako szkolne. Miały słabe osiągi i były wyjątkowo niestabilne w przeciwieństwie do samolotu Farman F-30.

W Polsce.

Na samolotach Farman F-40 latali również Polacy, lotnicy w służbie lotnictwa wojskowego carskiej Rosji, m.in.:
- Antoni Piątkowski- szkolił się w Moskwie na Chodynce, wylatał 35 godz. na samolotach Farman F-40 ("Morfa"), De Hawilland DH-6, RAF BE-2e i RAF RE-8 i miał opinię dobrego, ostrożnego lotnika. Przygotowywany był do latania na samolotach, zwiadowczych. W 1917 r. znalazł Anglii, w Rosyjskim Korpusie Lotniczym gdzie Oxford Military School szkolono go na samolotach angielskiej produkcji, na samolocie De Havilland (De Havilland DH-4 ?).

Źródło:

[1] Januszewski S. "Pionierzy. Polacy w siłach powietrznych Wielkiej Wojny 1914-1918". Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2019.
[2] Уголок неба - Большая авиационная энциклопедия.
blog comments powered by Disqus