GP 15 "Jeta", 2018

Ultralekki szybowiec lub motoszybowiec. Polska.
Szybowiec GP 15 SE ”Jeta” w locie. (Źródło: Peszke S.C.).

Grzegorz Peszke- główny konstruktor firmy Peszke S.C.- opracował modele rozwojowe szybowca GP 10 "Axis": treningowe GP 11 "Pulse" i GP 12 "Flex", wyczyno­we GP 14 "Velo" w klasie 13,5 metrowej oraz GP 15 "Jeta" w klasie 15- metrowej.

Ostatnim projektem szybowca wieńczącym serię, jest GP 15 "Jeta". Jest to wysokowyczynowy szybowiec kla­sy 15- metrowej. Jego konstrukcja została oparta na bazie szybowca GP 14 "Velo", z którego wykorzystano kadłub, projektując nowe skrzydła o rozpiętości 15 m i usterzenie poziome. Skrzydła i usterzenie poziome są wymienne z zestawem 13,5 m pochodzącym z GP 14 "Velo". Przy projektowaniu korzystano z najnowszych badań aerodynamicznych firmy. W jego budowie zastosowano nowoczesną technologię kompozytów epoksydowo- węglowych, a także hybrydowych, węglowo- aluminiowo- stalowych układów mechanicznych.

Szybowiec dostępny jest w dwóch rozmiarach kadłuba: regular (wersje GP 15 i GP 15 E) i sport (wersje GP 15 S i GP 15 SE). Pierwszy z nich posiada większą kabinę, która może pomieścić osoby o wzroście do 200 cm i wadze 115 kg. Wersja sport posiada węższy i niższy kadłub, co przekłada się na jeszcze lepsze parametry lotne.

Szybowiec został wyposażony na stałe w pomocni­czy silnik elektryczny RESLS (Retractable Electric Self-Launching System) używany do startu o mocy 30 kW, chowany w kadłub. Układ samostsrtu został opracowany we współpracy z firmami MGM ComproTM i Rotex ElectricTM. Bez balastu szybowiec jest zdolny do samodzielnego startu. Szybowiec dostępny jest w dwóch różnych pojemnościach akumulatorów napędowych: odpowiednio "A"- 5,19 kWh i "B"- 9,23 kWh. Akumulator o pojemności 5,19 kWh pozwala na start i pięciokrotne osiągnięcie wyso­kości 500 m lub jeden start na wyso­kość 500 m i dolot na odległość 100 km albo jeden start i wznoszenie na ok. 2500 m. Akumulator o pojemności 9,23 kWh pozwala na start i pięciokrotne osiągnięcie wyso­kości 800 m lub jeden start na wyso­kość 800 m i dolot na odległość 150 km albo jeden start i wznoszenie na ok. 4000 m.

W standardzie jest zastosowany balistyczny system ratunkowy BRS oraz odporny na uszkodzenia kokpit z amortyzacją fotela. Zastosowane laminaty posiadają wytrzymałość pozwalającą na lakierowanie szybowca w kolorach innych jak biały.

GP 15 "Jeta" został po raz pierwszy zaprezentowany w kwietniu 2017 r. na targach Aero Expo we Friedrichshafen. Szybowiec w wersji GP 15 SE (OM-M520) prezentowany był na kolejnych targach Aero Expo we Friedrichshafen w kwietniu 2018 r. Został oblatany 19.05.2018 r. na lotnisku w Krośnie. W dniu 30.05.2018 r. otrzymał Certyfikat Nr RS410 wydany przez Slovenskou Federáciou Lltraľahkého Lietania. W lipcu 2018 r. został zaprezentowany podczas 35. Szybowcowych Mistrzostw Świata FAI w Ostrowie Wielkopolskim.

W 1. Międzynarodowych Mistrzostwach Motoszybowców Elektrycznych E-GLIDE, rozegranych w dniach 31.08- 15. 09. 2019 r. w Pavullo (Włochy), na szybowcu GP 15 SE startował Mauro Brunazzo zajmując 6 miejsce.

W styczniu 2020 r. został ukończony pierwszy egzemplarz szybowca w wersji GP 15 E.

Konstrukcja:
Jednomiejscowy średniopłat wolnonośny o konstrukcji z kompozytów z włókien węglowych, kevlaru i vectranu.
Kabina zakryta, odporna na uszkodzenia z amortyzacją fotela.
Podwozie jednotorowe- koło główne i kółko ogonowe. Koło podwozia głównego chowane w locie i  wyposażone w hydrauliczny hamulec tarczowy.

Wyposażenie:
Balistyczny system ratunkowy BRS.
Wyposażenie opcjonalne: systemami gaśniczy układu napędowego.

Silnik- pomocni­czy silnik elektryczny o mocy max 30 kW i ciągłej 25 kW, chowany w kadłub (pantograf). Śmigło pchające, aeroelastyczne dwułopatowe. Akumulatory litowo- jonowe o napięciu 120 V, pojemności 5,19 kWh (masa- 31 kg) lub 9,23 kWh (masa- 52 kg). Akumulatory umieszczone w skrzydłach.

Dane techniczne GP 15 SE (wg gp):
Rozpiętość- 15,0 m, długość- 6,46 m, wysokość- 1,224 m, powierzchnia nośna- 7,78 m2.
Masa własna: 220 kg, masa w locie max- 525 kg. (Uwaga: masy przybliżone, w zależności od rozmiaru baterii i wybranych opcji).
Prędkość dopuszczalna- 300 km/h, opadanie minimalne- 0,55 m/s przy prędkości 85 km/h, doskonałość- 49 przy prędkości 120 km/h, prędkość lotu przy opadaniu 2,0 m/s- 182- 219 km/h, max wznoszenie z napędem- 4,4- 4,7 m/s.

Galeria

  • Szybowiec GP 15 SE ”Jeta” wystawiony na na targach Aero Expo we Friedrichshafen w 2018 r. (Źródło: Peszke S.C.).
  • Szybowiec w wersji GP 15 E ”Jeta”. (Źródło: Peszke S.C.).
  • Szybowiec GP 15 SE ”Jeta” w zimowej scenerii. (Źródło: Peszke S.C.).
  • GP 15 SE ”Jeta”, rysunek w rzutach. (Źródło: Peszke S.C.).

Źródło:

[1] Murawski T. "Przegląd polskich szybowców 1945- 2017. Warszawa 2017.
[2] "Mistrzowskie szybowce z Krosna". Lotnicze podkarpackie.
[3] GP Gliders - the evolution of performance.

blog comments powered by Disqus