Cwynar Fokker D-VII, ok. 2020
Pomysł, koncepcja i konstrukcja jest dziełem Krzysztofa Cwynara. Przy budowie starał się zachować proporcje, kształty i szczegóły, które mają być takie jak na oryginalnym samolocie. Najbardziej starał się zachować wierność w kamuflażu. W replice zamontowano hamulce, które w oryginalnym samolocie nie były potrzebne, silnik Rotax i dwie repliki niestrzelających karabinów. Wg projektu ma rozwinąć prędkość do 140 km/h.
Pod koniec 2014 r. Krzysztof Cwynar zorganizował Warsztaty dla Młodzieży Gimnazjum. Z pięciu szkół po czterech uczniów przyjeżdżało do niego w każdą sobotę, aby budować Fokkera D-VII. Była to młodzież z dwóch ostatnich klas gimnazjum. Gimnazjaliści uczyli się czytać dane z rysunku technicznego i stosować w praktyce zawarte w nim założenia. Młodzież nie tylko poznawała tajniki budowania replik samolotów. Była też historia rozwoju lotnictwa. Warsztaty szły dobrze, do czasu. Urzędnicy zarządzający projektami, pomimo wstępnych pozytywnych decyzji, projekt odrzucili.
Budowa samolotu była kontynuowana, w styczniu 2018 r. gotowy był kadłub. We wrześniu 2018 r. została przeprowadzona próba statyczna. Wytrzymałość konstrukcji samolotu została sprawdzona za pomocą cementu. Na skrzydłach Fokkera rozłożono 2400 kg cementu. Wyszło o wiele więcej niż wymagane 6 G.
Konstrukcja.
Jednomiejscowy dwupłat.
Koła podwozia głównego wyposażone w hamulce.
Uzbrojenie- 2 repliki niestrzelających karabinów maszynowych.
Silnik- Rotax. Śmigo dwułopatowe, drewniane.
Zbiornik paliwa o pojemności 80 l.
Galeria
Źródło:
[1] "Replika Nieuport 11: „Najciekawszy był odzew ze strony oglądających…”". Portal · dlapilota.pl.[2] Latające Repliki - Facebook.
[3] Twardy A. "Nieuport, Fokker i Albatros na niebie. Historia konstruktora samolotów". Krosno24.pl.
[4] "Replika niemieckiego samolotu Fokker d7". TVP Rzeszow.