Bushby M-1 "Midget Mustang", 1948
(Mustang Aeronautics "Midget Mustang")

Samolot wyścigowy, akrobacyjny. USA.
Samolot wyścigowy, akrobacyjny Bushby M-1 ”Midget Mustang” należący do do zbiorów prywatnego Muzeum 303 im. ppłk. pil. Jana Zumbacha. (Źródło: Raport Końcowy Wypadek. Zdarzenie Nr 1946/19).
Idea konstrukcji samolotu "Midget Mustang" (inna nazwa- "Long Midget") powstała w głowie weterana II wojny światowej amerykańskiego pilota latającego na samolotach North American P-51"Mustang"- Davida Longa. Był wówczas głównym inżynierem w firmie Piper Aircraft. Zaprojektował maszynę małą, lekką, tanią i prostą w pilotażu. Konstrukcja powstała w 1948 r. Publiczny debiut samolotu odbył się podczas Cleveland National Air Races w 1948 r.

Później David Long zbudował prototyp wersji seryjnej i zawarł umowę z firmą Schweizer Aircraft na podjęcie produkcji seryjnej. Jednakże na skutek śmierci głównego konstruktora w 1950 r. plany te nie zostały zrealizowane.

W 1959 r. Robert Bushby nabył prawa do projektu wraz z oprzyrządowaniem produkcyjnym. W firmie Bushby Aircraft początkowo sprzedawał plany samolotu do budowy amatorskiej. Jednak wraz ze wzrostem popytu na samolot, zaczął dostarczać zestawy kit do samodzielnego montażu. Entuzjaści lotnictwa mogli na własną rękę i w domowych warunkach zmontować samolot. Z biegiem lat zestawy były rozszerzane i ulepszane, dzięki czemu kompletny zestaw można było ukończyć w mniej niż 1000 h.

Samoloty te brały udział w powojennych wyścigach samolotowych w USA, w których nierzadko zajmowały pierwsze miejsca.

W 1992 r. prawa do produkcji samolotu "Midget Mustang" nabyła firma Mustang Aeronautics.

W Polsce.

W 2018 r. użytkowany był samolot "Midget Mustang" nr rej. A44RFD, wyprodukowany w USA w 1969 r. Należał do zbiorów prywatnego Muzeum 303 im. ppłk. pil. Jana Zumbacha w miejscowości Napoleon w powiecie kłobuckim. Samolot otrzymał specjalne malowanie- był stylizowany na samolot Supermarine "Spitfire" Mk.VB o znakach RF-D Dywizjonu 303 należącego do ppłk. pilota Jana Zumbacha.

W dniu 31.09.2019 r. samolot wystartował z lądowiska w Natolinie k. Kłobucka. Pilot samolotu miał wykonać przelot na lotnisko Aeroklubu Ziemi Mazowieckiej w Płocku. Po starcie pilot wykonał przelot na małej wysokości nad imprezą organizowaną na terenie Muzeum Dywizjonu 303 w miejscowości Napoleon. Wykonał kilka figur akrobacyjnych dla grupki widzów. Niestety w trakcie nurkowania samolot pionowo wpadł do lasu gdzie zderzył się z ziemią. W wyniku wypadku pilot samolotu poniósł śmierć na miejscu, a samolot uległ całkowitemu zniszczeniu.

Konstrukcja.
Jednomiejscowy dolnopłat o konstrukcji metalowej.
Kabina zakryta.
Podwozie klasyczne, stałe.

Silnik- Lycoming O-290 o mocy 101 kW (135 KM) lub Continetnal O-200A o mocy 74 kW (100 KM).

Dane techniczne "Midget Mustang" (wg [3]):
Rozpiętość- 5,64 m, długość- 5,0 m, wysokość- 1,37 m, powierzchnia nośna- 6,32 m2.
Masa własna- 268 kg, masa startowa- 408 kg.
Prędkość dopuszczalna- 385 km/h, prędkość przelotowa- 260 km/h, wznoszenie- 7 m/s, pułap- 5790 m, zasięg- 600 km.

Galeria

  • Bushby M-1 ”Midget Mustang”, rysunek w rzutach. (Źródło: Raport Końcowy Wypadek. Zdarzenie Nr 1946/19).

Źródło:

[1] Midget Mustang.
[2] "Bushby M-1 Midget Mustang".All-Aero.
[3] "Mustang Midget w malowaniu Spitfire MK VB o oznakowaniu Dywizjonu 303 podczas Nocy w ILOT". Aviation24.pl .
[4] Raport Końcowy Wypadek. Zdarzenie Nr 1946/19. Statek Powietrzny- Samolot Midget Mustang VJ1, A 44 RFD. Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych. Warszawa 2020.
blog comments powered by Disqus